A Stratolaunch céget a Microsoft társalapítója, Paul Allen és Burt Rutan hozta létre 2011-ben azzal a céllal, hogy légi járművek nagysebességű tesztjéhez szükséges szolgáltatást nyújtsanak az ügyfelek számára. A cég ennek érdekében építette meg a Scaled Composites együttműködésével a Roc teherszállító repülőgépet, ami hatalmas méretéről lett ismert: a gép 117 méter széles, hat darab Boeing 747-es hajtóművel van felszerelve és szállítási kapacitása 226 796 kg. A duplatörzsű repülőgép a legnagyobb szárnyfesztávolságú repülőgép, ami jelenleg működik és már 14 alkalommal emelkedett a magasba a különböző tesztek során.
A legutóbbi alkalmakkor a Roc a Talon-1-es modellt szállította, ami a Stratolaunch hiperszonikus programjának második tesztjárműve és a Talon-0-val ellentétben már hajtóművet is tartalmaz. A Talonokkal a cég a Roc hiperszonikus járművek szállítására és kibocsátására való alkalmasságát vizsgálta, egyúttal előkészíti a terepet a Talon-2 platform számára, ami a tervek szerint már egy újrafelhasználható hiperszonikus jármű lesz. A Talon-1 még nem újrafelhasználható, így a próba végén a Csendes-óceánban landolt. A tesztről a Stratolaunch közzétett ugyan egy videót, de a Talon teljesítményével kapcsolatban nem árult el pontos részleteket, csak annyit, hogy a jármű sebessége megközelítette a Mach 5-öt, azaz majdnem hiperszonikus sebességre gyorsult. A Talon-2 első repülésére még ebben az évben sor kerülhet.
A Stratolaunch a járművet nem katonai célokra fejleszti, de a hiperszonikus járművek tesztelése a védelmi erők számára is hasznos lehetőséget biztosít, ezért a Talont is belefoglalják a Mach-TB (Multi-Service Advanced Capability Hypersonic Test Bed) programba, aminek célja a hiperszonikus technológia fejlődésének elősegítése és az ehhez szükséges infrastruktúra kiépítése.
(Fotó: Stratolaunch)