A B-21 Raider nem csak a világ legfejlettebb bombázógépe, de a második lopakodó bombázó a történelemben (legalábbis aminek a létezéséről tudni lehet). A kaliforniai Palmdale-ben található, a légierő 42-es üzemén kívülről készült videón tegnap, helyi idő szerint kora reggel pedig immár a B-21 látható lefelé tartó futóművel, egy F-16-os követőgép kíséretében.
Ann Stefanek, a légierő szóvivője nyilatkozatában megerősítette a The War Zone-nak, hogy valóban sor került a repülő tesztjére.
Ha minden a tervek szerint halad, az első működő B-21-esek a 2020-as évek közepén fognak szolgálatba állni, és a Raiderek a légierő B-2 és B-1 bombázóit váltják majd fel. A dél-dakotai Ellsworth légibázis lesz az első bázis, amely megkapja az új bombázókat, ezt követi a missouri Whiteman légibázis, majd pedig a texasi Dyess légibázis.
US Air Force's new B-21 Raider "flying wing" bomber takes first flight - Reuters witness https://t.co/8aUnzJoL01 pic.twitter.com/Et4gtaPWY1
— Reuters U.S. News (@ReutersUS) November 10, 2023
A B-21 a titkos Long Range Strike Systems-család (LRS FoS) egyik összetevője is – az LRS FoS pedig köztudottan magában foglalja a lopakodó Long Range Stand-Off (LRSO) nukleáris fegyveres robotrepülőgépet, amely a Raider egyik fő fegyvere lesz. Ez utóbbi már szintén repülési tesztelés alatt van.
B-21 Raider with Edwards AFB F-16 flying chase departing Air Force Plant 42 in Palmdale, CA this morning 😎 pic.twitter.com/C8rPoBWKOQ
— Thenewarea51 (@thenewarea51) November 10, 2023
A War Zone szerint az is nagyon valószínű, hogy a B-21 a Next Generation Air Dominance (NGAD) kezdeményezés fejlesztéseit is hasznosítani fogja. Az NGAD részeként a légierő a Collaborative Combat Aircraft (CCA) program keretében több ezer nagymértékben autonóm drón beszerzését tervezi, amelyek a jövőben akár együtt is működhetnek a Raiderekkel. Az NGAD tehát az LRS FoS-hoz hasonlóan szintén egy rendszercsalád, de ez az utóbbival szemben inkább taktikai – ugyanakkor a két rendszercsalád között várhatóan lesz kapcsolat: a drónok és a hálózati architektúra a lehetséges szinergia két nyilvánvaló pontja.
A lezajlott teszt után már több mindent megtudtunk a Raiderről. Először is a levegőben látható gép rendelkezik egy saját becenévvel – Cerberusnak nevezik a görög mitológiában az alvilág bejáratát őrző kutya után.
B-21 RAIDER FIRST FLIGHT 11-10-23 #RAIDER33 #B21Raider pic.twitter.com/3tEKudqDiw
— Matt Hartman (@ShorealoneFilms) November 10, 2023
A B-21 kialakítása az Advanced Technology Bomber program Senior Ice dizájnjához kapcsolódik, amelyből a B-2 Spirit is lett. A gépen látható különös szarvszerűségek valójában kiegészítő légbeömlő ajtók. A repülőgép légbeömlő nyílásai, amelyek elengedhetetlenek a lopakodási képességekhez, egyedi háromszög alakú ajtókat használnak a légáramlás szabályozására.
A gép letisztult profilja, valamint szögletes ablakai, elődjéhez, a B-2-höz hasonlóak, ám annál tehát kisebbek, mint ahogy az egész gép is az – ez utóbbi információ már ismert volt korábban is egyébként:
Az elsődleges fegyvertér kisebb, mint a B-2 esetén, valószínűleg egy Massive Ordnance Penetrator vagy egy annál kisebb fegyver azért elfér benne, ám akadnak találgatások további kisebb, kiegészítő rekeszekrők a fejlett rakéták számára.
A B-21 színe maradt világosszürke, ami alapján nappali és éjszakai műveletekre egyaránt alkalmas.
A B-2-vel ellentétben nem biztos, hogy nagyméretű radarral rendelkezik, esetleg kisebb, de fejlettebb technológiákat használ. Mint arról volt már szó fentebb, a B-21 egy rendszercsaládon belül működik, és így potenciálisan megoszthatja a képességeit más repülőgépekkel. Ezket a repülőgépeket úgy tervezték, hogy könnyen lehessen őket frissíteni, modernizálni, szükség szerint akár új képességekkel is kiegészíteni. Ez utóbbira már egyébként a fejlesztés közben is sor került: