Először sikerült megörökítenie a csillagászoknak egy új bolygó születésének pillanatát
2020 / 05 / 22 / Bobák Áron
Az Európai Déli Obszervatórium kutatói legalábbis elég biztosak benne, hogy ez történik a most közzétett képen.

A kutatók már évek óta figyelték a Földtől mintegy 520 fényévnyire található AB Aurigaet, ugyanis a Szekres csillagképben található fiatal csillag körül már eddig is egyre sokasodtak azok a jelek, amelyek a bolygók képződésére utalnak. Az Atacamai Nagyméretű Milliméteres/Szubmilliméteres Hálózattal gyűjtött bizonyítékok után 2019-től kezdve ráállították a csillagra az igazi nagyágyút, vagyis az Európai Déli Obszervatórium nagyon nagy távcsövének (Very Large Telescope) a SPHERE műszerét is, amivel jóval pontosabb képet kaphattak arról, mi zajlik a csillag közvetlen közelében.

Anthony Bocalletti, a kutatás vezetője ezzel kapcsolatban elmondta, hogy bár a csillagászok az elmúlt néhány évtizedben több ezer exobolygót fedeztek fel, arról mindeddig elég keveset tudtak, hogyan is keletkeznek ezek a bolygók. Ha viszont a Very Large Telescope-pal készített kép valóban egy bolygó születéséről tanúskodik, akkor jóval közelebb kerülhetnek az igazsághoz. A képen a bolygók születésében kulcsszerepet játszó protoplanetáris korongokban megfigyelhető spirális struktúrák láthatóak, amelyek a kutatásban szintén részt vevő Emmanuel Di Folco szerint azért keletkeznek, mert a bolygók "rugdossák" a gázokat, ezzel hullámokat keltve. Ahogy a bolygók a csillag körül keringenek, ezek a hullámok spirális alakba rendeződnek, bámulatos látványt nyújtva.

A képen egy ennél fontosabb dolog is megfigyelhető ugyanakkor, mégpedig az egyik spirálból kinyúló kis karocska, amit mindeddig sok rejtély övezett. Anney Dutrey, az Astronomy & Astrophysicsben megjelent tanulmány társszerzője elmondta, hogy a bolygók születéséről alkotott elméleti modellek már megjósolták ennek a kis karocskának a létezését, ami a bolygó formálódáshoz elengedhetetlen, így meglehetősen valószínűnek tűnik, hogy a képen valóban egy bolygó keletkezésének lehetünk szemtanúi.

(Forrás: ESO)

Ha tetszett ez a cikk, kövess minket a Facebookon is!

Innovatív felhőrendszerek gazdaságos formában – Csúcsteljesítményű felhőszolgáltatás 5 napos ingyenes tesztlehetőséggel, havi 19.900 Ft + Áfa / hó-ért!
Prémium vezetési élmény, azonnali rendelkezésre állás és széles kínálat. Éljen a BMW vezető ajánlataival!
Most online, kényelmesen, egy helyen tekintheti meg a BMW azonnal elvihető készletmodelleit, melyek akár 0 km-es futásteljesítménnyel rendelkeznek. Válogasson a hagyományos belsőégésű, plug-in hibrid és elektromos BMW-k közül!