Tizennyolc tonnányi, leszállított vaj, négyezer-ötszáz megtett kilométer, kevesebb mint három nap – ezekkel az adatokkal büszkélkedhet a Plus.ai, ez a három éves, cupertinói cég, amelyik ezt az úttörő vállalkozást véghezvitte. A jármű által használt rendszer kamerákból, radarból és lidarból (lézer alapú távolság érzékelés) állt, és ezek segítségével eltérő terepeken, más-más látásviszonyok (például esőben) mellett is remekül érzékelte a távolságot.
A jármű ugyan tartott tervezett pihenőket, de nagyrészt önállóan közlekedett. A cég szerint semmiféle kivételes eseményre nem került sor, az önvezető rendszer működését egyszer sem kellett nem várt probléma miatt felfüggeszteni. A Plus.ai egyébként heti szinten futtat hasonló kamionokat, de ez volt a cég számára az első, országot átszelő, nyilvános megbízás.
Nyilván sokakban felmerül a kérdés, hogy mennyi idő múlva robognak főleg robotkamionok az utakon. Dan Ives, a Wedbush Securities vezető igazgatója szerint 2020-2021-ben már elég sok hasonló járművet láthatunk, de az igazi kereskedelmi bevezetése az önvezető teherjárműveknek 2022-re várható. Ives úr, több más szakértőhöz hasonlóan azon a véleményen van, hogy az önvezető technológiát tömegesen épp a nagy szállítócégek fogják használni először. Ugyanakkor az időpontok a szabályozástól is függnek, és ez államonként változik.
Körülbelül tíz-tizenöt cég dolgozik hasonló technológián teherjárművek számára. Köztük olyan nehézsúlyúak, mint a UPS és a Volvo. Ám ők egyelőre még nem vittek véghez hasonló, Észak-Amerikát átszelő fuvart önjáró teherkocsival. Az Embark Trucks nevű cég kamionja tavaly megtett ugyan egy majdnem négyezer kilométeres utat az Államokban, de az rakomány nélküli menet volt.
(Kép: PlusAI)