Először szelte keresztül az Egyesült Államokat áruval megrakott, önvezető kamion

2019 / 12 / 14 / Felkai Ádám
Először szelte keresztül az Egyesült Államokat áruval megrakott, önvezető kamion
A Plus.ai nevű számítástechnikai startup véghezvitte azt, amit eddig több nagyobb cég sem, vagyis mesterséges intelligenciával szereltek fel egy kamiont, amely nagyrészt emberi beavatkozás nélkül tett meg négyezer-ötszáz kilométert kevesebb mint három nap alatt. A kamion azért nem volt teljesen magányos a Kaliforniából Pennsylvaniába tartó hosszú út alatt, hiszen ült benne vészhelyzet esetére egy sofőr, és egy mérnök is szemmel tartotta az operációt.

Tizennyolc tonnányi, leszállított vaj, négyezer-ötszáz megtett kilométer, kevesebb mint három nap – ezekkel az adatokkal büszkélkedhet a Plus.ai, ez a három éves, cupertinói cég, amelyik ezt az úttörő vállalkozást véghezvitte. A jármű által használt rendszer kamerákból, radarból és lidarból (lézer alapú távolság érzékelés) állt, és ezek segítségével eltérő terepeken, más-más látásviszonyok (például esőben) mellett is remekül érzékelte a távolságot.


Ezt "látja" a jármű.

A jármű ugyan tartott tervezett pihenőket, de nagyrészt önállóan közlekedett. A cég szerint semmiféle kivételes eseményre nem került sor, az önvezető rendszer működését egyszer sem kellett nem várt probléma miatt felfüggeszteni. A Plus.ai egyébként heti szinten futtat hasonló kamionokat, de ez volt a cég számára az első, országot átszelő, nyilvános megbízás.

Nyilván sokakban felmerül a kérdés, hogy mennyi idő múlva robognak főleg robotkamionok az utakon. Dan Ives, a Wedbush Securities vezető igazgatója szerint 2020-2021-ben már elég sok hasonló járművet láthatunk, de az igazi kereskedelmi bevezetése az önvezető teherjárműveknek 2022-re várható. Ives úr, több más szakértőhöz hasonlóan azon a véleményen van, hogy az önvezető technológiát tömegesen épp a nagy szállítócégek fogják használni először. Ugyanakkor az időpontok a szabályozástól is függnek, és ez államonként változik.

Körülbelül tíz-tizenöt cég dolgozik hasonló technológián teherjárművek számára. Köztük olyan nehézsúlyúak, mint a UPS és a Volvo. Ám ők egyelőre még nem vittek véghez hasonló, Észak-Amerikát átszelő fuvart önjáró teherkocsival. Az Embark Trucks nevű cég kamionja tavaly megtett ugyan egy majdnem négyezer kilométeres utat az Államokban, de az rakomány nélküli menet volt.

(Kép: PlusAI)


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.