Utazás az atomok világába egészen a kvarkokig 2023 / 01 / 22 / Bobák Zsófia

Az Európai Nukleáris Kutatási Szervezet (CERN) munkatársai nap mint nap a világ legkisebb építőegységeivel végeznek kísérleteket a részecskegyorsítók és -lassítók segítségével, amelyekben a kvantumvilág szabályait és a standard modell titkait kutatják az ütköztetések eredményei alapján. A kísérleteknek köszönhetően sok újdonságra fény derült már a kvarkokkal kapcsolatban, amelyek a központi szerkezeti elemeit jelentik azoknak a protonoknak és neutronoknak, amikből az atommagok épülnek fel és amelyek az egész világ, beleértve az emberi test, alapját adják. A CERN animációjában betekintést nyerhetünk a test egy részletének, a hajszálnak a szerkezetébe, a szálat felépítő rostoktól kezdve egészen a szénatomokig és végül a protont alkotó fel, és le kvarkokig. A videóban a méretskálán a még emberi szemmel is látható méretektől a mikrométeres makroszálakon, a 10 nanométeres mikroszálakon, a 2 nanométeres keratinon, a néhány tíz pikométeres (a méter egy billiomod része) oxigén-, nitrogén-, és szénatomokon át az egy femtométeres (a milliméter egy billiomod része) protonig jutunk az út végére. (Fotó: D Dominguez/CERN)
Tíz évvel ezelőtt történt az egyik legmegrázóbb emberrablási eset
A Boko Haram terroristacsoport 2014. április 14-én rabolt el 276 diáklányt egy középiskolából és sokan közülük azóta sem kerültek elő.