Épen maradt agysejteket találtak egy 2000 éves Herculaneumi koponyában
2020 / 10 / 11 / justin.viktor
Épen maradt agysejteket találtak egy 2000 éves Herculaneumi koponyában
A megüvegesedett agyszövet egy fiatal férfi maradványaiból került elő, aki 79-ben veszítette életét, a Vezúv híres kitörése alatt.

A vezúv áldozata

A közel 2000 éves agysejteket egy olasz kutatócsoport találta meg nemrég. A felfedezésre akkor került sor, amikor a szakértők újra megvizsgálták az 1960-as években felfedezett, Herculaneumból, a 79-es vulkánkitörés során eltemetett városból származó maradványokat.

A férfi egy fa ágyon feküdt arccal lefelé, egy olyan épületben, melyet feltehetően Augustus császár imádatának szenteltek, és halála idején körülbelül 25 éves volt. Az 1960-as években megtisztított épület az Augustales kollégiumának része volt.

A kutatást Pier Paolo Petrone, a Nápolyi II. Frigyes Egyetem törvényszéki antropológusa vezette, aki elmondta, hogy először "valami üveges anyagot látott megcsillanni a koponya belsejében", miközben 2018-ban a csontváz közelében dolgozott. A 2020 elején a New England Journal of Medicine szaklapban megjelent cikkében Petrone és munkatársai elárulták, hogy ezt a fényes anyagot az áldozat agyának üvegesedése hozta létre az intenzív hőhatás, majd a gyors lehűlés következtében. A folyamatról Petrone elmondta:

"A forró vulkáni hamu hatásának kitett agy először cseppfolyósodhatott, majd a lerakódó vulkanikus hamu gyors lehűlése révén azonnal üveges anyaggá vált."

Törékeny agyszövet

A későbbi elektronmikroszkópos elemzés után a csapat sejteket talált az üvegessé vált agyban, melyek "hihetetlenül jól megőrződtek, olyan részletességgel, amelyet sehol máshol nem lehet megtalálni" - mondta el Petrone.

A kutatók a gerincvelőben is találtak ép idegsejteket, melyek az agyhoz hasonlóan üvegesedtek. A vizsgálatok legfrissebb eredményeiről a PLOS One tudományos folyóiratban számoltak be. Guido Giordano, Róma Tre Egyetemének vulkanológusa, elmondta, hogy a csontváz mellett talált elszenesedett fából lehetett arra következtetni, hogy a helyszín hőmérséklete a kitörést követően több mint 500 Celsius fokra emelkedett.

(Forrás: Livescience Kép: )

Rakéta az Instagramon is!
Kövesd be, később jól jársz majd!
Először vagy itt? Ez itt a Rakéta!
Olvasd el főszerkesztőnk beköszönőjét, mire számíthatsz tőlünk!