Annyi minden történt az elmúlt években, hogy az egy évtizedre is sok lenne, ezért veszhet a múlt homályába, hogy Elon Musk ezen a héten négy éve fellőtt egy Teslát az űrbe. A másik ok, ami miatt könnyű elfeledkezni erről az eseményről, hogy a SpaceX manapság nem szorul ilyesféle reklámtrükkökre, hiszen magán űripari vállalatként megkérdőjelezhetetlen az egyeduralma a szektorban. A SpaceX azótaembert juttatott a Nemzetközi Űrállomásra, műholdakat szállít rendszeresen az űrbe, illetve immár az Artemis programban is komoly szerephez jutott a következő generációs űrhajó, a Starship révén.
Négy éve azonban ezek az eredmények még a cég előtt álltak, és ekkoriban az egyik leglátványosabb show-húzás éppen az volt, hogy a vállalat amolyan keresztreklámozásként kilőtte az űrbe Musk piros Tesla roadsterét egy Falcon Heavy rakétán. Már akkor akadtak, akik krizilták a lépést, olcsó reklámfogásnak minősítve azt, ugyanakkor az űrbe lőtt piros autó – mint azt a The Atlantic cikkében is leírják – valóban kiemelt jelentést hordozott: azt, hogy a magánszféra betoppant az űrutazásba és az űrkutatásba, és hogy a 21. században ez a szektor más alapokra fog épülni és másként fog működni, mint eddig. Ennek a kijelentésnek pedig azóta valóban sorjázik a számtalan alátámasztása a magánűrhotelektől kezdve a legnagyobb cégeket érintő űrturizmuson át egészen odáig, hogy a SpaceX az űrkutatás egyik legmeghatározóbb szereplőjévé nőtte ki magát akár egész nemzetállamokkal versenyezve.
Musk húzását pedig lehet kritizálni, de kétségtelenül látványos űripari beköszönő volt (amit természetesen iszonyatos munka előzött meg). Kérdés azonban, hogy hol járhat jelenleg a piros autó, és annak „utasa”, a szkafanderbe öltöztetett bábu, Starman? A válasz pedig nem is lehetne egyszerűbb, hiszen egy egész weboldalt, a Where is Roadster-t szenteltek annak, hogy a NASA adataira támaszkodva élőben számítsák ki a kocsi helyzetét. Ezek szerint a cikk írásának a pillanatában a jármű a bolygónktól körülbelül 377 millió km-re található, és jelenleg nagyjából 5600 km/h sebességgel távolodik a Földtől. Az autó épp a Mars felé tart, a vörös égitesttől mért távolsága 320 millió km, és a planétát 28 000 km/h sebességgel közelíti meg (az űrben minden mozog, ezért más és más a különböző égitestekhez mért relatív sebesség). Az oldalon vicces statisztikákat is találni, így például azt, hogy a Nap körüli útja alatt a 36 000 mérföldre adott garancia eddig nagyjából 55 000-szer járt le. Érdekesség az is, hogy ha az akkumulátor még működőképes, akkor Starman mostanra az egyik fülében 397641-szer hallgathatta meg a Space Oddity című számot, míg a másikban 535805-szer az Is there Life On Mars?-ot. A kocsi eddig kicsit több, mint két és félszer kerülte meg a Napot. Összességében az autó eddig annyit utazott, mintha a Föld összes útjának megfelelő távolságon 49,5-ször hajtott volna végig.
A kocsinak egyébként nincs célja, mivel négy évvel ezelőtt ez csak egy teszt volt, tehát Starman csak úgy autózgat és lazul a végtelenben, jellemzően messze a különböző égitestektől. Egy, a CNN-nek nyilatkozó szakember szerint a kocsi még jó eséllyel egyben van, bár meteorok okozhattak benne kisebb sérüléseket. A szakértő elmondta azt is, hogy mivel tudományos szempontból a Tesla útjának nincs nagy jelentősége, ezért a tudósok ezzel kevésbé foglalkoznak – ennek ellenére készült már tudományos munka a kocsi várható jövőjéről: eszerint 22 százalék az esélye, hogy az autó becsapódik bolygónkba az elkövetkező 15 millió évben. Míg 12 százalékos esélye van, hogy a Napba vagy a Vénuszba csapódik.
Az emberi történelemben azért fontos piros autó jövője ennek megfelelően csak évmilliók múlva derül ki, Musk maga viszont ugyanakkor úgy nyilatkozott 2018-ban, hogy reméli, hogy még mielőtt a kocsi valamely égitestbe csapódna, a leszármazottaink benépesítik a csillagrendszert, és képesek lesznek elkapni az autót, és kiállítani egy múzeumban.
(Fotó: Flickr/Stuart Rankin)