Európai csillagászok olyan bolygót találtak, ahol vaseső hullik az égből
2020 / 03 / 11 / Bobák Áron
Európai csillagászok olyan bolygót találtak, ahol vaseső hullik az égből
Az Európai Déli Obszervatórium Nagyon Nagy Teleszkópjával sikerült megfigyelni a nem mindennapi bolygót, ami 640 fényévre található a Földtől.

A Nature tudományos folyóiratban most megjelent tanulmány szerint a WASP-76b-n a hőmérséklet akár a 2400 Celsius-fokot is elérheti, így a felszínén a fémek is elpárolognak. "Mondhatjuk, hogy ezen a bolygón esősek az éjszakák, csakhogy itt vaseső esik" - mondta a felfedezés kapcsán David Echtenreich, a genfi egyetem professzora, aki a mostani kutatást vezette.

A különleges jelenség oka, hogy a WASP-76b kötött keringésű bolygó, vagyis a keringési ideje megegyezik a forgási idejével. Mivel mindig ugyanaz az oldala néz a napja felé, így a bolygó két oldalán extrém hőmérsékletbeli különbség figyelhető meg: míg az "éjszakai" oldalon csupán 1500 Celsius-fok van, a "nappali" oldalon a hőmérséklet a 2400 Celsius-fokot is eléri. Ilyen melegben a molekulák atomokká bomlanak szét, a fémek pedig elpárolognak az atomszférában.

Fantáziaarajz a WASP-67b ékszakai oldaláról (Forrás: ESO)

Az eredetileg a földszerű bolygók keresésére kifejlesztett Espresso műszerrel való kutatások alátámasztották, hogy a hőmérséklet-különbségből fakadó folyamatos szelek a vaspárát a bolygó hűvösebbik oldalára szállítják. A kutatók azt is megfigyelték, hogy a bolygó két szürkületi zónájából csupán az estinél figyelhető meg vaspára, a reggelinél viszont nem, így arra következtetnek, hogy a pára a naptól távolabbi oldalon eső formájában visszahull a földre.

(Forrás: ESO)

Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Igényes és férfias történeteket keresel? A Roadstert neked írjuk!
Olvass bele az egyik legszínvonalasabb hazai magazinba, szeretni fogod! A Roadster egy fantasztikus utazás az élet legjobb területein...