Éveken át, több százszor keringettek utastereikben mérgező füstöt a repülőgépjáratok

2020 / 12 / 26 / Justin Viktor
Éveken át, több százszor keringettek utastereikben mérgező füstöt a repülőgépjáratok
Évente több száz járaton szivároghattak veszélyes vegyi anyagok a repülőgépek légellátásába, súlyosan mérgezve a pilótákat, a személyzetet és az utasokat. A légitársaságok nagyrészt a szőnyeg alá söpörték a problémát.

Oknyomozás, mérgezés

A friss oknyomozás eredményeit december 17-én hozta nyilvánosságra a Angeles Times. A repülőgépek mechanikai problémái és a szivárgásai szennyezhették a levegőt, amikor az a motorokból a fedélzeti levegő-ellátó rendszerbe került (a modern repülőgépeken ez a légellátás normális menete), ami hosszú távú betegségekhez, súlyos agykárosodáshoz és akár halálhoz is vezethet. A probléma rendkívül komoly, és csak nemrég kapott komoly figyelmet.

Az LA Times becslése szerint a koronavírus világjárványt megelőző időkben ezek az úgynevezett „füstesemények” (angolul: fume events) naponta körülbelül öt járaton fordultak elő az Egyesült Államokban járatokat üzemeltető valamennyi légitársaság járatain, és nem szűntek meg a Covid-19 vírusjárvány kitörése után sem. Ez évi 1825 járatot és eseményt jelent.

Eltussolás, hallgatás

A nagy számú nyilvánvalóan életveszélyes és rendellenes esemény dacára még egyszer sem próbálták nagy számban, feltáró jelleggel kivizsgálni a füsteseményeket, ezeknek az események a jelentése továbbra is önkéntes a személyzet számára, sőt, a légitársaságok aktívan figyelmen kívül hagyták a probléma megoldására irányuló erőfeszítéseket. Az utóbbi években botrányból botrányba tántorgó Boeing még levegőminőség-érzékelők telepítésére sem volt hajlandó, azzal érveltek, hogy azok rögzített adatait esetleg fel lehet használni a légitársaságokkal szemben az esetleges perekben - derül ki a nyomozásból.

Az LAT cikke szerint a világon egyetlen olyan utasszállító repülőgép létezik, a Boeing 787 Dreamliner, ami  új légelosztó rendszert használ, ami már nem a motorokon keresztül veszi fel az utastérbe és a pilótafülkébe kerülő levegőt, kiküszöbölve ezzel a hasonló eseteket azok forrásánál.

A problémát azért sikerült ilyen sokáig az összes társaságnak eltussolni, mivel a mérgezések kezdeti tünetei csekélyek és hasonlóak a jetlag (időzónaváltás és a repülés környezeti hatásai okozta kimerültség) tüneteihez.

Ez lehetővé teszi a füstesemények (mérgezések) észrevétlen elszenvedését a fáradt utazók számára, és persze a légitársaságok is könnyebben elkerülhetik így a felelősség vállalását.

Csak egy példa a több százból: az LA Times információi szerint a Southwest Airlines 3455-es járatát 2019 júniusában felszállás előtt kiürítették, a pilótát és a személyzetet pedig kerekesszékekben gurították le róla, olyan füstgázok belélegzése miatt, melyek a részegséghez hasonló tüneteket okoztak és a személyzet ittasnak érezte magát. Amikor az utasok megkérdezték, hogy mi történt, a Southwest állítólag az egyik utas által jackfruit gyümölcsre (a jákafa hírhedten büdös gyümölcse) fogta a mindent elárasztó rothadó szagot.

Talán nem túlzó feltételezés, hogy a kibontakozó botrány következményeképpen az utóbbi idők - vagy ha úgy tetszik a Boeing 737 MAX -ok lezuhanását követő időszak legkomolyabb peres eljárásai várhatóak. Az eddig napvilágra került adatok alapján akár évtizedekre visszamenőlegesen vizsgálhatóak a légiesemények, és az légiutasok egészségi állapotában bekövetkezett változások.

Az amerikai botrány kirobbanását követően az is valószínű, hogy a világ többi részén, így Európában is terítékre kerül majd ez a kérdés és megindulnak a megfelelő vizsgálatok.

(Forrás: LA Times Kép: Unsplash)

Ez is érdekelhet:

A Boeing ideiglenesen felfüggeszti a 737 MAX gyártását A Boeing bejelentette, hogy a botrányokkal, tervezési-, gyártási-, üzemeltetési- és szoftverproblémákkal küzdő 737 MAX repülőgépcsalád gyártását januártól ideiglenesen leállítják.

346 ember halt meg eddig a fedélzetén, de most újra repülhet a Boeing 737 MAX Egy Boeing 737 lezuhant 2018-ban Indonéziában – a balesetben 189 utas vesztette életét. 2019-ben pedig egy másik 737-est ért szerencsétlenségben, Etiópiában 157 ember halt meg. Az Egyesült Államokban azonban a gép újra repülhet.

Az USA légügyi hivatala összejátszhatott a Boeinggel, hogy a 737 MAX ismét repülhessen Arra a következtetésre jutott egy szenátusi vizsgálat, hogy az Egyesült Államok légügyi hivatala, az FAA összejátszott a Boeinggel, hogy a vállalat 737 MAX gépe ismét repülhessen. A 737-et azután kényszerítették földre, hogy több légi balesetben összesen 346 ember halt meg a fedélzetén.


 


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.