A friss oknyomozás eredményeit december 17-én hozta nyilvánosságra a Angeles Times. A repülőgépek mechanikai problémái és a szivárgásai szennyezhették a levegőt, amikor az a motorokból a fedélzeti levegő-ellátó rendszerbe került (a modern repülőgépeken ez a légellátás normális menete), ami hosszú távú betegségekhez, súlyos agykárosodáshoz és akár halálhoz is vezethet. A probléma rendkívül komoly, és csak nemrég kapott komoly figyelmet.
Az LA Times becslése szerint a koronavírus világjárványt megelőző időkben ezek az úgynevezett „füstesemények” (angolul: fume events) naponta körülbelül öt járaton fordultak elő az Egyesült Államokban járatokat üzemeltető valamennyi légitársaság járatain, és nem szűntek meg a Covid-19 vírusjárvány kitörése után sem. Ez évi 1825 járatot és eseményt jelent.
A nagy számú nyilvánvalóan életveszélyes és rendellenes esemény dacára még egyszer sem próbálták nagy számban, feltáró jelleggel kivizsgálni a füsteseményeket, ezeknek az események a jelentése továbbra is önkéntes a személyzet számára, sőt, a légitársaságok aktívan figyelmen kívül hagyták a probléma megoldására irányuló erőfeszítéseket. Az utóbbi években botrányból botrányba tántorgó Boeing még levegőminőség-érzékelők telepítésére sem volt hajlandó, azzal érveltek, hogy azok rögzített adatait esetleg fel lehet használni a légitársaságokkal szemben az esetleges perekben - derül ki a nyomozásból.
Az LAT cikke szerint a világon egyetlen olyan utasszállító repülőgép létezik, a Boeing 787 Dreamliner, ami új légelosztó rendszert használ, ami már nem a motorokon keresztül veszi fel az utastérbe és a pilótafülkébe kerülő levegőt, kiküszöbölve ezzel a hasonló eseteket azok forrásánál.
A problémát azért sikerült ilyen sokáig az összes társaságnak eltussolni, mivel a mérgezések kezdeti tünetei csekélyek és hasonlóak a jetlag (időzónaváltás és a repülés környezeti hatásai okozta kimerültség) tüneteihez.
Ez lehetővé teszi a füstesemények (mérgezések) észrevétlen elszenvedését a fáradt utazók számára, és persze a légitársaságok is könnyebben elkerülhetik így a felelősség vállalását.
So, @SouthwestAir why was our entire flight crew taken away on wheelchairs shortly after we deplaned because of a mysterious odor? Flight #3455 are we okay?
— Kate Rom (@kateromdotcom) June 10, 2019
Csak egy példa a több százból: az LA Times információi szerint a Southwest Airlines 3455-es járatát 2019 júniusában felszállás előtt kiürítették, a pilótát és a személyzetet pedig kerekesszékekben gurították le róla, olyan füstgázok belélegzése miatt, melyek a részegséghez hasonló tüneteket okoztak és a személyzet ittasnak érezte magát. Amikor az utasok megkérdezték, hogy mi történt, a Southwest állítólag az egyik utas által jackfruit gyümölcsre (a jákafa hírhedten büdös gyümölcse) fogta a mindent elárasztó rothadó szagot.
Talán nem túlzó feltételezés, hogy a kibontakozó botrány következményeképpen az utóbbi idők - vagy ha úgy tetszik a Boeing 737 MAX -ok lezuhanását követő időszak legkomolyabb peres eljárásai várhatóak. Az eddig napvilágra került adatok alapján akár évtizedekre visszamenőlegesen vizsgálhatóak a légiesemények, és az légiutasok egészségi állapotában bekövetkezett változások.
Az amerikai botrány kirobbanását követően az is valószínű, hogy a világ többi részén, így Európában is terítékre kerül majd ez a kérdés és megindulnak a megfelelő vizsgálatok.
(Forrás: LA Times Kép: Unsplash)