Éveken át, több százszor keringettek utastereikben mérgező füstöt a repülőgépjáratok

2020 / 12 / 26 / Justin Viktor
Éveken át, több százszor keringettek utastereikben mérgező füstöt a repülőgépjáratok
Évente több száz járaton szivároghattak veszélyes vegyi anyagok a repülőgépek légellátásába, súlyosan mérgezve a pilótákat, a személyzetet és az utasokat. A légitársaságok nagyrészt a szőnyeg alá söpörték a problémát.

Oknyomozás, mérgezés

A friss oknyomozás eredményeit december 17-én hozta nyilvánosságra a Angeles Times. A repülőgépek mechanikai problémái és a szivárgásai szennyezhették a levegőt, amikor az a motorokból a fedélzeti levegő-ellátó rendszerbe került (a modern repülőgépeken ez a légellátás normális menete), ami hosszú távú betegségekhez, súlyos agykárosodáshoz és akár halálhoz is vezethet. A probléma rendkívül komoly, és csak nemrég kapott komoly figyelmet.

Az LA Times becslése szerint a koronavírus világjárványt megelőző időkben ezek az úgynevezett „füstesemények” (angolul: fume events) naponta körülbelül öt járaton fordultak elő az Egyesült Államokban járatokat üzemeltető valamennyi légitársaság járatain, és nem szűntek meg a Covid-19 vírusjárvány kitörése után sem. Ez évi 1825 járatot és eseményt jelent.

Eltussolás, hallgatás

A nagy számú nyilvánvalóan életveszélyes és rendellenes esemény dacára még egyszer sem próbálták nagy számban, feltáró jelleggel kivizsgálni a füsteseményeket, ezeknek az események a jelentése továbbra is önkéntes a személyzet számára, sőt, a légitársaságok aktívan figyelmen kívül hagyták a probléma megoldására irányuló erőfeszítéseket. Az utóbbi években botrányból botrányba tántorgó Boeing még levegőminőség-érzékelők telepítésére sem volt hajlandó, azzal érveltek, hogy azok rögzített adatait esetleg fel lehet használni a légitársaságokkal szemben az esetleges perekben - derül ki a nyomozásból.

Az LAT cikke szerint a világon egyetlen olyan utasszállító repülőgép létezik, a Boeing 787 Dreamliner, ami  új légelosztó rendszert használ, ami már nem a motorokon keresztül veszi fel az utastérbe és a pilótafülkébe kerülő levegőt, kiküszöbölve ezzel a hasonló eseteket azok forrásánál.

A problémát azért sikerült ilyen sokáig az összes társaságnak eltussolni, mivel a mérgezések kezdeti tünetei csekélyek és hasonlóak a jetlag (időzónaváltás és a repülés környezeti hatásai okozta kimerültség) tüneteihez.

Ez lehetővé teszi a füstesemények (mérgezések) észrevétlen elszenvedését a fáradt utazók számára, és persze a légitársaságok is könnyebben elkerülhetik így a felelősség vállalását.

Csak egy példa a több százból: az LA Times információi szerint a Southwest Airlines 3455-es járatát 2019 júniusában felszállás előtt kiürítették, a pilótát és a személyzetet pedig kerekesszékekben gurították le róla, olyan füstgázok belélegzése miatt, melyek a részegséghez hasonló tüneteket okoztak és a személyzet ittasnak érezte magát. Amikor az utasok megkérdezték, hogy mi történt, a Southwest állítólag az egyik utas által jackfruit gyümölcsre (a jákafa hírhedten büdös gyümölcse) fogta a mindent elárasztó rothadó szagot.

Talán nem túlzó feltételezés, hogy a kibontakozó botrány következményeképpen az utóbbi idők - vagy ha úgy tetszik a Boeing 737 MAX -ok lezuhanását követő időszak legkomolyabb peres eljárásai várhatóak. Az eddig napvilágra került adatok alapján akár évtizedekre visszamenőlegesen vizsgálhatóak a légiesemények, és az légiutasok egészségi állapotában bekövetkezett változások.

Az amerikai botrány kirobbanását követően az is valószínű, hogy a világ többi részén, így Európában is terítékre kerül majd ez a kérdés és megindulnak a megfelelő vizsgálatok.

(Forrás: LA Times Kép: Unsplash)

Ez is érdekelhet:

A Boeing ideiglenesen felfüggeszti a 737 MAX gyártását A Boeing bejelentette, hogy a botrányokkal, tervezési-, gyártási-, üzemeltetési- és szoftverproblémákkal küzdő 737 MAX repülőgépcsalád gyártását januártól ideiglenesen leállítják.

346 ember halt meg eddig a fedélzetén, de most újra repülhet a Boeing 737 MAX Egy Boeing 737 lezuhant 2018-ban Indonéziában – a balesetben 189 utas vesztette életét. 2019-ben pedig egy másik 737-est ért szerencsétlenségben, Etiópiában 157 ember halt meg. Az Egyesült Államokban azonban a gép újra repülhet.

Az USA légügyi hivatala összejátszhatott a Boeinggel, hogy a 737 MAX ismét repülhessen Arra a következtetésre jutott egy szenátusi vizsgálat, hogy az Egyesült Államok légügyi hivatala, az FAA összejátszott a Boeinggel, hogy a vállalat 737 MAX gépe ismét repülhessen. A 737-et azután kényszerítették földre, hogy több légi balesetben összesen 346 ember halt meg a fedélzetén.


 


Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Továbbra is hódít a párját ritkító hungarikum, ami a jövő tudósait és művészeit adja a világnak
Az Országos Tudományos Diákköri Tanács (OTDT) által szervezett Országos Tudományos Diákköri Konferencia (OTDK) sok évtizedes hagyománya mára széles körű népszerűséget ért el, és fontos kiindulási pont lehet a hazai és határon túli tehetségek számára a jövőbeli karrierjük felé vezető úton. A 2025-ös, 37. konferencia előtt az OTDK céljáról és működéséről Prof. Dr. Szendrő Péter örökös elnök úrral és dr. Cziráki Szabinával, az OTDT titkárával beszélgettünk.
Kína hatalmas katonai központot épít, ami tízszer nagyobb lesz a Pentagonnál
Kína hatalmas katonai központot épít, ami tízszer nagyobb lesz a Pentagonnál
A műholdas felvételeket a Financial Times szerezte meg, katonai szakértők szerint a Peking mellett épülő létesítmény 6 négyzetkilométer alapterületű lesz, és föld alatti bunkereket is tartalmaz.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.