Ez a csillag látszólag magányosan száguld a semmibe, gigászi erők játékaként

2021 / 04 / 20 / Justin Viktor
Ez a csillag látszólag magányosan száguld a semmibe, gigászi erők játékaként
A Tejút középpontjában egy szupermasszív fekete lyuk található, épp úgy, mint ismereteink szerint a legtöbb galaxis középpontjában. Ezek a szinte elképzelhetetlenül hatalmas szingularitások nagy léptékekben befolyásolják a környezetük anyagát, és ha úgy alakul, akár egy csillagot is kilőhetnek a semmibe.

Hills mechanizmus

A dologra a Hills mechanizmusnak nevezett jelenség adhat magyarázatot, melyet egy Jack Hills nevű fizikus javasolt az "elszabadult csillagok" egy csoportjának magyarázatára még 1988-ban. Ez a javasolt hatás - amennyiben valóban ez a felelős - bináris csillagrendszereket szakíthat szét egy szupermasszív fekete lyuk közreműködésével. A kataklizma során a szupermasszív fekete-lyukhoz közelebb eső csillag új pályára áll a szingularitás körül, az egykori kettős rendszer másik tagja pedig extrém nagy sebességgel elszakad, és mint egy kilőtt puskagolyó, elszáguld az űr sötétjébe.

A tudósok a 3,9 méteres Anglo-Australian Telescope (AAT) és az ESA Gaia műholdjának adatait elemezték, a déli csillagfürt spektroszkópiai felmérés részeként, a sűrű csillagcsoportok kinematikáját és kémiai tulajdonságait tanulmányozva. A kutatás során a 800 kilométer per szekundumnál gyorsabb égitestek között figyeltek fel egy olyan csillagra, melynek radiális sebessége nagyjából 1020 km/s volt, ami három és félmillió kilométer óránként.

Az S5-HVS1 nevű forró törpecsillag, több mint két naptömegű és a Daru csillagképben, nagyjából 29 ezer fényévre található a Földtől. A csillag sebessége a távolság, a mozgásadatok, és a sugársebesség függvényében korrigálva végül még ennél is gyorsabbnak, 1755 kilométer per szekundumnak, majdnem hat és félmillió km/h-nak bizonyult.

"A sebessége olyan nagy, hogy egy nap végleg elhagyja majd a Tejutat a galaxisközi űrbe távozva, és sosem tér vissza" - mondta Douglas Boubert, az oxfordi egyetem tudósa.

A kutatók visszakövették a csillag pályáját a mozgása és az ismert gravitációs adatok alapján, és kiderült, hogy a nagy sebességű csillag-lövedék, a Tejút középpontjából indult, nagyjából 1800 km/s sebességgel, mintegy 4,8 millió évvel ezelőtt.

"Megtalálhattuk az első egyértelmű bizonyítékot a Hills Mechanizmus működésére. Ez a csillag nagyon izgalmas, hiszen galaxisunk középpontjában született. Egy teljesen különböző világból jön" - mondta Dr. Ting Li, aki egy nemzetközi tudóscsoportot vezetőjeként jelentette be az eredményt.

(Forrás: Livescience Kép: S5 Collaboration)

Halálcsillag, vonósugár, hiperhajtómű, az egyik már létezik A Csillagok háborújából mindenki ismerheti a koncepciót, kell hozzá hatalmas tömeg és hihetetlen nagyságú energia, és óriási távolságokat áthidalva is érvényesíthető az ereje, akár jelentős erő ellenében is. Ez mind csak a tudományos fantasztikum, gondolhatnánk, és persze tévednénk.

Nemsokára megtalálhatjuk az ősrobbanás alkotta első fekete lyukakat, avagy a gravitációshullám-detektorok jövője A gravitációs hullámokat mindössze 5 évvel ezelőtt észlelték először a fizikusok, és ezzel egy új fizika is elkezdődött. A téridő felületében keletkező hullámok akkor keletkeznek, amikor a hatalmas tömegű fekete lyukak vagy neutroncsillagok összeütköznek.

Fekete lyukak tánca a Tejúttal összeolvadó Androméda-ködben A két galaxis megállíthatatlanul száguld egymás felé, és a mai számítások szerint nagyjából 10 milliárd év múlva egyesülnek majd teljesen. Nagy tűzijáték lesz, de nem minden látványossága ragyog majd. Lesznek olyanok is, melyek nyomán csak a fény nélküli sötétség növekszik.