Kínai kutatók nem kicsit mondanak – állításuk szerint ugyanis kifejlesztettek egy tényleg éppen csak nem tökéletesen hatékony utánégetőt sugárhajtóművekhez. Ha pedig ez a dolog igaz, akkor ez páratlan előnyt jelenthet az ezzel felszerelt gépeknek a légi harcban. Az utánégető a pekingi Aero Engine Academy of China munkájának a gyümölcse és 99%-os égési hatásfokkal büszkélkedhet, ami a sugárhajtású hajtóművek szimpla utazás közbeni üzemanyag-fogyasztásával vetekszik – írja az Interesting Engineering.
A mesés utánégető esetében ráadásul nem is az említett hatékonyság az egyetlen lenyűgöző fegyvertény. A kutatók ugyanis még azt is állítják, hogy ezen eszköz akár 80%-kal is csökkenti a motor vibrációját maximális üzemi terhelés esetén, ami értelemszerűen drámaian csökkenti a kopást és az egyéb lehetséges károsodásokat. Magyarán nem csak javul a motor teljesítménye, de emellett jócskán megnő az élettartam is.
A hagyományos utánégetők üzemanyagot fecskendeznek a sugárhajtóművek kipufogógázaiba, és ezzel egy másodlagos égési folyamatot indítanak el a tolóerő növelése érdekében. Ez a rendszer elengedhetetlen a szuperszonikus repüléshez, a sebes gyorsulásokhoz és így elsősorban a harci manőverekhez – mindez azonban jellemzően magas üzemanyag-fogyasztást és motorterhelést eredményez. Például az egyesült államok csúcskategóriás repülőgépein, mint amilyen az F-22 és az F-35, az utánégetők megháromszorozhatják az üzemanyag-fogyasztást – vagyis túl sokáig nem lehet ezen a módon repülni.
Az utánégetők ezen problémáit Wang Shiqi vezető mérnök és csapata egy újonnan kifejlesztett, öngerjesztő seprőfúvókával orvosolta. Ez a tüzelőanyag-fúvóka az impulzusüzemanyagot egy Z-alakú pályán irányítja, és különböző szögekben löki ki, hogy legyező alakú permetet hozzon létre. Az eredmény a jobb üzemanyag-levegő keveredés, és ez az, ami végsősoron javítja az égés hatékonyságát. Mivel az egész eljárás kizárólag az olajnyomáson alapul, így nincs szükség mozgó vagy elektromágneses alkatrészekre, ami leegyszerűsíti a rendszert és így csökkenti a karbantartási igényeket.
A dizájnt már nemcsak szabadalmaztatták, de elismerést is kapott: aranyérmet szerzett a 2022-es Young Scientists Innovation Contesten, amelyet a kínai Aero-Engine Corporation szervezett. A csapatának munkájával kapcsolatos kihívásokra reflektálva Wang így nyilatkozott:
“Akad egy legenda egy kardkovácsról, aki beleolvasztotta magát a kovácstűzbe, hogy megalkossa a legerősebb kardot. Most mélyen átérzem ezt az érzést, és azt szeretném, ha minden időmet ennek szentelhetném.”
(A cikkhez használt kép illusztráció, azon egy F-22 látható, forrás: Pixabay/osengkho)
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne E-Hybridek
A mindentudó. Családbarát SUV benzines V6-os vagy V8-as motorral a kimagasló teljesítmény és konnektorról is tölthető elektromotorral a kiemelkedő hatékonyság és tisztaság jegyében. A Porsche, amely nem ismer határokat.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR