Ez a robot nem csak érzékeli, ha megsérül, de meg is gyógyítja önmagát

2022 / 12 / 11 / Felkai Ádám
Ez a robot nem csak érzékeli, ha megsérül, de meg is gyógyítja önmagát
A Cornell Egyetem mérnökei által kidolgozott technológiának köszönhetően a lépegető tengeri csillag robot nem csak érzékeli a sérülést, de még menet közben ki is javítja azt.

Minél tovább működik egy robot, annál több sérülést szed össze. A megoldás tehát egy olyan technológia a tartós robotok felé, amely segítségével az eszköz egyrészt érzékeli a sérülést, másrészt képes is azt kijavítani – számol be róla a TechXplore. A Shepherd's Organic Robotics Lab kutatói a Cornell Egyetemen pedig épp ilyet dolgoztak ki. Az első lépés értelemszerűen annak kidolgozása, hogy a robot egyáltalán érzékelje, hogy megsérült: ennek érdekében a kutatók kidolgoztak egy olyan módszert, amelyben száloptikai szenzorokat és LED-lámpákat használnak, és ezek képesek érzékelni a robot felületén bekövetkező apró változásokat. Ezeket az érzékelőket aztán poliuretán-karbamid elasztomerrel kombinálták, amely hidrogénkötések segítségével biztosítja a gyors gyógyulást.

A végeredmény az úgynevezett SheaLDS (self-healing light guides for dynamic sensing) – egy olyan puha robot, amely szobahőmérsékleten képes önmagán a vágásokat begyógyítani bármiféle külső beavatkozás nélkül. A technológia bemutatására a kutatók egy négylábú tengeri csillagra emlékeztető puha robotba telepítették a SHeaLDS-t, és visszacsatolásvezérléssel látták el.

A kutatók ezután hatszor megszúrták a gépezet egyik lábát, majd a robot körülbelül egy perc alatt képes volt észlelni a sérülést, és minden vágást magától begyógyítani. Sőt a robot autonóm módon is adaptálhatta a járását az észlelt sérülések alapján. Az anyag persze nem elpusztíthatatlan, inkább az emberi húsra emlékezet a kutatók szerint – vagyis a vágásokat jól bírja, de más a helyzet a tűzzel vagy a savakkal, amelyek az alapvető kémiai szerkezetét változtatják meg. A továbbiakban a kutatók olyan tanulóalgoritmussal egészítenék ki a technológiát, amellyel a gép nem csak a sérülést érzékeli, de úgy általában is képes ugyanezzel a műbőrrel érzékelni a környezetét, hogy így több feladatot láthasson el.

Finnország leggyorsabb személyliftje egy radioaktívhulladék-tárolóba vezet
Épül az Onkalo radioaktívhulladék-tároló, ahol legalább százezer évig pihennek a kiégett fűtőelemek.