Az EPFL Intelligens Rendszerek Laboratóriuma (LIS) a BioRobotikai Laboratóriummal és az Irvingi Kaliforniai Egyetem Neuromechanikai Laboratóriumával együttműködésben elkészítette a drónt, aminél rendhagyóbbat ritkán lehet látni:
a jármű lábakon sétál és felszálláskor egyszerűen a levegőbe ugrik, pont úgy, mint egy madár.
A hasonlóság nem véletlen, a mérnökök ugyanis a varjak és hollók testfelépítéséről és mozgásáról mintázták a jármű működését, hogy különösen hatékonyan tudjon fel-, és leszállásra kevésbé alkalmas terepen is közlekedni. A lábak lehetővé teszik, hogy a drón sétáljon, átlépjen akadályokon, hatékonyan emelkedjen fel a talajról és stabilitását a levegőben is megtartsa. A holló angol neve után RAVEN-re (Robotic Avian-inspired Vehicle for multiple ENvironments) keresztelt gép külsőleg kisrepülőgépre hasonlít, viszont lábai valóban madárhoz illőek, még három-három lábujjat is tartalmaznak a jobb elrugaszkodás elősegítésére.
Ahogy azt a LIS munkatársa, Won Dong Shin elmondta: a repülőgépek fejlesztése is a madarak megfigyelésével kezdődött, ők adták az ihletet a gépek működéséhez és formájához, de az emberek által épített járművek képességei sok szempontból meg sem közelítik az élőlények adottságait, például flexibilitás vagy alkalmazkodóképesség tekintetében. A drónok esetében fontos szempontot jelent a minél könnyebb felszállásra és landolásra alkalmas struktúra, hogy a járművet széles körben lehessen bevetni, akár nehéz terepen is, a lábak pedig ehhez egészen újszerű megoldást kínálnak. Az EPFL gépmadara egyelőre csak egy kis méretű prototípus formájában készült el, de így is 26 centiméter magasra tud felugrani, ez a változat azonban rakomány szállítására vagy hosszú távú utakra még nem alkalmas, csak laboratóriumi kísérletekben használják.
A későbbiekben a kutatók a lábak és szárnyak kapcsolatának és koordinációjának alaposabb feltérképezésén dolgoznak majd, hogy a jövőben szerkezetileg tökéletesíthessék, valamint valódi használatra alkamassá tegyék az eddigi 'legmultimodálisabb' drónt, amit valaha építettek. Az ehhez hasonlóan szokatlan, madárszerű légi jármű ötlete nem most először merül fel a mérnökökben: néhány évvel ezelőtt napvilágot láttak a Phractyl cég Macrobat elnevezésű közlekedési eszközének látványtervei, ami szintén egy lábakon álló járműnek készült - nagy különbség azonban, hogy a Macrobat egy embereket szállító eVTOL lenne, aki egyelőre csak papíron létezik, a valóságban még nem építették meg, bár a Phractyl már dolgozik a prototípuson.
(Fotó: EPFL)