Bár az autókhoz, biciklikhez, repülőkhöz hasonlóan a jövőben minden bizonnyal a légitaxik is uniformizálódni fognak, az egyelőre csak a szárnyait bontagató új közlekedési forma ma még meglehetősen kedvez a kreatív tervezőknek, akik nem is fogják vissza magukat, ha ötletelésről van szó: az elmúlt években láthattunk már olyan légitaxit, aminek a 18 rotorja glóriaszerűen helyezkedik el a pilótafülke felett, érkezett hír összecsukható szárnyakkal felszerelt eVTOL-ról és olyanról is, ami leginkább egy repülő csészealjra emlékeztet. A dél-afrikai Phractyl nevű startup koncepciója viszont még ebből a sokszínű mezőnyből is kiemelkedik.
A Macrobat névre keresztelt, egyelőre csak papíron létező egyszemélyes eVTOL a hajtóműveknél megtörő szárnyaival és a kerekek helyén lévő lábakkal inkább emlékeztet egy gépmadárra, mint egy repülőre. A koncepció nem öncélú, a tervezők szerint a több helyen hajló robotizált lábakkal az afrikai viszonyokra igyekeztek reflektálni: a Macrobat ezeknek köszönhetően olyan helyeken is képes fel- és leszállni, ahol nincs kiépített infrastruktúra, vagyis a gépet nevezhetnénk akár a légitaxik terepjárójának is.
A Phractyl az eVTOL képességeit illetően igencsak optimista: a honlapjuk szerint a Macrobat egyszerre akár 150 kilométert is képes lesz megtenni, a végsebessége pedig eléri a 180 km/h-t. A jármű legfeljebb 150 kilogrammos teherbírással rendelkezik és távirányítással is vezérelhető, a tervezői szerint pedig utazáson kívül akár szállítmányozásra, légi mentésre vagy mezőgazdasági feladatokra is bevethető lesz.
Ahogy azt a New Atlas is megemlíti, a koncepcióval kapcsolatban felmerül néhány kérdés, a tervek alapján például úgy tűnik, hogy a pilóta a fel- és leszállásnál felfelé elforduló pilótafülke miatt egyáltalán nem látja a földet, amit valószínűleg kamerákkal fognak megoldani. A robotlábak megalkotása önmagában is sokkal nehezebb feladatnak ígérkezik, mintha a gép kerekekkel vagy talpakkal lenne felszerelve, ráadásul ez a megoldás instabillá teheti a járművet, amire szintén megoldást kell majd találniuk.
A Macrobat tervezőinek ezeken a problémákon még lesz idejük rágódni, hiszen jelenleg csak a szárnyak és az elektromos hajtási rendszer tervezésénél járnak, és saját bevallásuk szerint is évekbe fog telni, mire a Macrobat elkészül. A Phractyl Patreonon gyűjt pénzt a projektre, így ha valaki lát fantáziát a rendhagyó légitaxiban, akkor akár támogathatja is az ötlet megvalósulását, de a Macrobat jövőjére nézve nem tűnik túl biztatónak, hogy eddig összesen öten döntöttek úgy, hogy szeretnének pénzt invesztálni a projektbe.
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR