Ez lehet az első, kifejezetten elektromos autókra kiszabott adó

2020 / 11 / 11 / Rácz Tamás
Ez lehet az első, kifejezetten elektromos autókra kiszabott adó
Dél-Ausztrália kormányzata 2021-től megadóztatja a villanyautókat, hiszen azok is koptatják az utakat.

A dél-ausztrál kormány gazdasági minisztere, Rob Lucas tegnap jelentette be: jövőre vége a villanyautósok adómentességének. Érvelése szerint az elektromos autók ugyanúgy használják, koptatják, nyűvik az utakat, mint a benzinesek és dízelek, logikus tehát, hogy ezek tulajdonosai is hozzájáruljanak az úthálózat karbantartási költségeihez.

Az új adó kivetésének állítólag komoly társadalmi támogatottsága is van, a hagyományos autók tulajdonosainak körében. Ők ugyanis az üzemanyagot terhelő adókon keresztül fizetik be az útadót az államkasszába és joggal várják el, hogy a kormány a benzint, gázolajat nem fogyasztó járművek után is beszedje ezt a közterhet.

A villanyautó-útadó pontos mértékét még nem közölték, de mivel a miniszter egymillió dolláros összesített adóbevételt említett, az elektromos autók száma pedig ebben az államban 2000 körül van, nem nehéz megbecsülni, mire számíthatnak az árammal autózók. 500 AUD, nagyjából 110 ezer forint lesz az éves úthasználati díj vagy adó, amit be kell fizetniük. Az új adót a tervek szerint az elektromos és a konnektoros hibrid autókra is kivetik, a sima hibridek után viszont nem kell fizetni.

A villanyautósok természetesen nem igazán lelkesednek az ötlet iránt és nekik is vannak érveik. Az elektromos autósok ausztrál érdekvédelmi szervezetének vezetője, Behyad Jafari például azt mondja, hogy az elsősorban importból származó fosszilis üzemanyagok felhasználásának csökkentése, a CO2-emisszió visszafogása és az egyéb károsanyag-kibocsátás mérséklésének az egészségügyi kasszára gyakorolt pozitív hatása bőven kompenzálja azt az anyagi terhet az állam számára, amit az utak villanyautós koptatása jelent. Jafari még azt is kiszámolta, hogy egy elektromos autó vásárlása 1370 dolláros bevételt jelent az állami költségvetés, 8763 dollárt az ausztrál gazdaság számára és szerinte ez bőven kompenzálja a villanyautók után keletkező úthasználati költségeket.

Az új adót az autókereskedelmi lobbi is rossz ötletnek tartja. Az autóipar érdekvédelmi szervezete szerint a karbonsemlegességre törekvés mellett egy ilyen kormányzati intézkedés ötlete "hihetetlen". Természetesen az elektromos autók gyártóinak érdekképviselete sem örül, ők abszurdnak nevezik a villanyautó-adó ötletét. Szerintük az egy százalék alatti ausztrál elektromosautó-arány növelését kellene ösztönözni, nem pedig megadóztatni azokat, akik már váltottak.

(Címlapkép: a Giugiaro elektromos autó-tanulmánya, a Kangaroo)


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.