Míg a világsajtó tele van a Tesla elképesztő 2020-as szárnyalásával, a kínai piacon legalább három, mifelénk teljesen ismeretlen autómárka jelentett még látványosabb gyártási növekedést - igaz, jóval alacsonyabb bázishoz képest.
A Nio tavaly több mint duplájára emelte gyártási mennyiségét illetve kiszállításainak számát, így 2020-ban 43.728 járművet juttattak el a vevőkhöz. A decemberi teljesítmény önmagában hétezer autó volt. A Nio a tőzsdén is hasít, részvényei értéknövekedése mellett a Tesla 743%-os tavalyi értéknövekedése is eltörpül: a cég értékpapírjaival a novemberi csúcson januári értékük 1112 %-án kereskedtek!
Ez a másik kínai autós startup összesen 32.624 kocsit gyártott le tavaly, pedig 2020 volt az első teljes üzleti évük. (A Tesla első modelljéből, a Roadsterből összesen nem készül 2500 darab sem - négy év alatt.)
A Li Auto sikerterméke, a Li One szabadidőautó kissé kínosan emlékeztet a Volvo XC 90-re, 328 ezer jüanos (15 millió forint körüli) induló ára pedig elég meredek egy semmiből jött kínai kocsihoz képest, de a kocsi ezzel együtt kiváló fogadtatásnak örvend a hazai piacon. A cég részvényei a júliusi tőzsdei bevezetés óta még csak 150%-on állnak, de novemberben itt is volt egy erőteljes csúcs - lehet, hogy érdemes bevásárolni belőlük.
27.041 eladott autó 2020-ban, több mint duplája az egy évvel ezelőtti teljesítménynek: ezt tudta elérni a Xpeng két modelljével, a kissé nyomasztóan Tesla-orrú G3 crossoverrel és a P7 szedánnal. A cég részvényei szinte hajszálpontosan tükrözték a két nagyobb startup árfolyamainak mozgását.
A látványos, igényesen kidolgozott új kínai elektromos autók egyelőre csak az amerikai és európai gyártók kínai piaci terveit látszanak veszélyeztetni, de ha a gyártási felfutás növekedési üteme nem lassul (és miért lassulna), előbb-utóbb veszélyes új szereplők jelennek meg a nyugati világ belső autópiacain is.