A brit közlekedési minisztérium által alapított MarRi-UK (Maritime Research and Innovation, Brit Tengerészeti Kutatás és Innováció) nevű szervezet azért jött létre, hogy felgyorsítsa a tengerhajózásban és a tengergazdálkodásban alkalmazható, környezeti terhelést csökkentő technológiai fejlesztéseket. A MarRri-UK nemrég közzétette, kik nyerték meg az idei évre kiírt, 1,4 millió font (bő félmilliárd forint) összdíjazású pályázatot.
A legtöbb nyertes pályázó a hajók hajtási technológiájának CO2-emisszió-csökkentésére vagy megszüntetésére irányuló projekttel ért el sikert. Nem is csoda, hiszen a brit kormányzat feltett szándéka, hogy a hajózás üvegházgáz-kibocsátása 2050-re nullára csökkenjen.
A legmagasabb összeget, negyedmillió fontot az RS Sailing nevű cég nyerte, nagyon konkrét célra: egy nagy teljesítményű, elektromos belső motoros, merev testű, felfújható peremű hajó kifejlesztésére. A hajó nem csak üzemeltetése során óvná a környezetet, már a gyártástechnológia is elsősorban újrahasznosított anyagok használatára épülne. (A korábban kis vitorlásaival híressé vált cég már jelenleg is készít elektromos kishajókat)
A díjazott projektek túlnyomó része a kereskedelmi hajózásban ma leginkább elterjedt dízelmotorok leváltására irányul. A pályázatok között találni hidrogéncellás, folyadékáramos akkumulátoros vagy energiahordozóként ammóniát használó technológiák alkalmazásának lehetőségére irányuló kutatásokat. Ezek szerint a hajózásban még korántsem dőlt el olyan egyértelműen a jövő, mint az autózásban: akkumulátor és hidrogéncella.
Az egyetlen nyertes pályázat, amely nem kizárólag a hajózás intézményével foglalkozott, egy egyetemi projekt. Egy londoni és egy cardiffi egyetem kutatása a lazactenyésztés, a halászat és egyéb tengeri élelmiszer-termelő módszerek melléktermékeinek hasznosítására irányul.
A szerves hulladékokból a tengerhajózásban használható bioüzemanyagot próbálnak előállítani, a környezetet lehetőleg nem terhelő módszerekkel. Kutatásukhoz szintén csaknem negyedmillió fonttal járul hozzá a MarRi-UK.
(Nyitókép: a Water-Go-Round, a világ első hidrogénüzemű komphajója, Amerikából. A britek is ilyesmiken törik most a fejüket)