A januári Consumer Electronics Show (CES) idején írtunk a Rakétán a modellről, ami a korábbi, Vision AVTR koncepcióhoz képest sokkal közelebb áll a sorozatgyártáshoz. A gyártó akkor szimulációk alapján azt állította, hogy az autó a 100 kWh-s akkumulátorcsomaggal akár ezer kilométert is képes megtenni, vagyis az EQXX csak 10 kWh energiát fogyaszt száz kilométeren, ami egy Model S fogyasztásának valamivel több, mint a fele. A 10 kWh három órányi otthoni légkondizásnak felel meg, vagy ami még szemléletesebb:
belső égésű motoroknál körülbelül egyliteres fogyasztást jelentene.
Most az is kiderült, legalábbis egy vezetés erejéig biztosan, hogy mindez valódi körülmények között is lehetséges-e. A The Verge cikke szerint az elektromos autók esetében mindig kiemelten fontos hőmérséklet három és tizennyolc fok között mozgott, az átlagsebesség pedig körülbelül 87 km/h volt az út során. Az átlagfogyasztás még a korábban becsültnél is jobb lett, száz kilométerenként csak 8,7 kWh-t evett az EQXX. Az ezer kilométeres hatótáv pedig nem jelenti azt, hogy teljesen lemerítették volna az autót: nagyjából tizenöt százaléknyi töltés, azaz száznegyven kilométer még maradt is benne.
"A hatékonyság a legfontosabb új valuta. Ez a siker igazolja a fejlesztéssekkel kapcsolatos együttműködéseinket, melyek során a Mercedes-AMG F1 csapat elektromos hajtásláncokkal szerzett tapasztalatait is hasznosítottuk." - írta a Mercedes az erről kiadott sajtóközleményben. Kiemelték, hogy a technológia egy részét már most használják az autógyártás során, és a jövő kompakt és közepes Mercedeseinek moduláris architektúrája is profitál majd abból.
A The Verge cikke hangsúlyozza, hogy ez természetesen csak egyetlen út, és nem jelent semmit a későbbi, hatóságok által meghatározott hatótáv-értékek szempontjából; ugyanakkor a legtöbb friss elektromos meghajtású autó négy-ötszáz kilométert tud megtenni egy töltéssel. Az EQXX-hez hasonló Audi e-tron GT háromszáznyolcvan kilométerre képes, a Porsche Taycanja ezt éppen hogy megközelíti, miközben a Tesla Model S majdnem hatszázötven kilométert is elmegy. Az ilyen értékek ráadásul mindig függnek az időjárási és terepviszonyoktól, a vezetési stílustól és sok más tényezőtől. Az EQXX teszt szempontjából mindenképpen szerencsés, hogy nem az Alföldön autóztak vele fel-alá, míg le nem merült.
(Fotó: Mercedes-Benz)