Ezért őszülünk bele a stresszbe

2020 / 01 / 23 / Felkai Ádám
Ezért őszülünk bele a stresszbe
Egereken fedezték fel egy kísérlet alatt, hogy azok az őssejtek, melyek a bőr és a szőrszálak színéért felelősek, fokozott stressz hatására elkezdenek roncsolódni.

A jelenségre egy kísérlet kapcsán figyeltek fel, mely során a sötét szőrű egerek hetek alatt teljesen kifehéredtek. A nemzetközi kutatócsoport nyilatkozata szerint ezután arra jutottak, érdemes megvizsgálni, hogyan lehetne akár a természetes, a korosodás következményeként fellépő őszülést megelőzni.

Ősz egerek és emberek

Az emberek a harmincas éveik közepétől kezdhetnek őszülni. Hogy pontosan mikortól lesz mákos a frizuránk, azt úgy tippelhetjük meg a legjobban, ha felidézzük, hogy a szüleink haja mikor kezdte elveszíteni a színét. Magyarán az őszülés normális esetben az öregedés és a gének összjátékaként jelenik az élet bizonyos szakaszában. Ugyanakkor a jelenség kialakulásában környezeti tényezők (úgy mint a stressz) is szerepet játszhatnak. Ezidáig azonban a tudósok nem ismerték, hogy a stressz pontosan milyen úton váltja ki ezt a jelenséget.

A Nature magazinban publikált tanulmány mögött a Harvard és a São Paulo egyetemek kutatói állnak, akik arra jutottak, hogy a jelenség a melanin – a szőr és a bőr színét adó anyag – termeléséért felelős őssejtekhez köthető. Kísérletükkel pedig nem csak a stresszes folyamatok és az őszülés közti kapcsolat létére találtak bizonyítékot, de ennek a pontos mechanizmusát is sikerült feltárniuk.

Aki stresszel, hamar megöregszik

A fájdalom az egerekben adrenalin és kortizol (a stresszhormonok) vérkeringésbe bocsátását okozta, és ez gyorsította a szívverést, megemelte a vérnyomást, és az idegrendszerben is hatást váltott ki – magyarán akut stresszes folyamatot indított be. Mindez felgyorsította az említett őssejtek pusztulását.

A kutatók persze sejtették, hogy a stressz nem tesz jót a szervezetnek, de a következmények súlyossága még őket is meglepte: pár nap alatt az összes pigment regenerációért felelős őssejt elpusztult. A károsodás pedig visszafordíthatatlannak bizonyult. Egy következő kísérletben pedig azt vették észre, hogy megállíthatják az őszülést, ha az egerek vérnyomáscsökkenő gyógyszereket kapnak.

Végül pedig összevetették a fájdalomtól szenvedő egerek (nos igen, nem túl barátságos kísérlet ez, részemről akkor már inkább maradhat az őszülés) génjeit más egerekével, és így sikerült beazonosítaniuk azt a fehérjét, mely az őssejtek károsodásáért felelős.

Ez utóbbi egy ciklin-dependens kináz (CDK), vagyis egy sejtciklus szabályozásában szerepet játszó fehérje. Amennyiben ezt a fehérjét elnyomták, a kezelés megelőzte az őszülést.

Kiönthetjük a hajfestéket?

Elviekben tehát ki lehet fejleszteni az említett CDK hatását elnyomó gyógyszert, mellyel megelőzhetővé válna az őszülés. Ugyanakkor a már megőszült hajat nem lehet ilyen módon visszaállítani. A tudósok számára egyébként ez csak egy lépcsőfok, amely egy hatásos gyógyszer kifejlesztéséhez vezet. Illetve úgy általában többet tudnak most már arról, hogy a stressz miként hat a szervezetre.