Amikor egy fejlesztőcégnek vagy egy kisebb csapat lelkes fejlesztőnek támad egy ötlete, hogy videójátékot készítsenek, gyakran nem nulláról kezdik a munkát - az úgynevezett játékmotorok, game engine-ek segítségével bizonyos funkciókat már készen kapnak. Így mondjuk nem kell azzal bíbelődniük, hogy hogyan kövesse a kamera a főszereplő karaktert, hogyan vetődjenek az árnyékok a figura testét borító felületekre, de azzal sem, hogy a lefejlesztett játék magja használható legyen mobilon és számítógépen is.
A Unity nevű motor az egyik legnépszerűbb ilyen rendszer, és eddig előfizetéses alapon működött: a fejlesztőcég éves díjat fizetett a használatáért, mint bármilyen irodai vagy grafikai szoftver esetében szokás.
Múlt héten azonban úgy döntöttek a Unity-t készítő Unity Technologies-nél, hogy korábbi ígéreteikkel ellentétben árazási modellt váltanak, és telepített játékonként, ráadásul havonta kérnek pénzt a fejlesztőiktől, a korábban kiadott játékok után is. Vagyis eddig egy fejlesztőcég azzal számolt, hogy fizeti a munkatársait, az irodát, a marketinget, a könyvelőt, és így tovább, és mindezek mellett évente száz-kétszázezer dollárt kicsenget a Unity-nek, de ahogyan egyre többen játszanak a játékaival, nem nő a motorért költsége. Ez különösen azért fontos, mert sok program már előfizetések keretében, csomagban jut el a játékosokhoz, például az Xbox Game Pass-en keresztül, vagyis a fejlesztő nem tudja egyszerűen megemelni az árait. Emellett azok sem jártak volna jól, akik egyszeri díjért, például öt-tíz dollárért adják a játékukat, hiszen ha azzal egy játékos éveken át játszik, folyamatosan fizetni kéne utána a "Unity-adót", miközben plusz bevétel nem keletkezik.
Mindebből akkora felháborodás lett, hogy a cég halálos fenyegetéseket kapott, és két irodát még be is kellett ideiglenesen zárnia. Hétfőre azonban visszavonolút fújtak - számolt be a The Verge. A Unity Technologies elnézést kért, és azt ígérte, hogy rövidesen részletezi, hogy hogyan gondolja újra a nagy port kavart javaslatot. Valószínűleg maximálni fogják a részüket a játék által termelt bevételhez képest, és csak a legnagyobb partnereiktől gyűjtik majd be ezt az összeget - például a Pokémon Gót fejlesztő Niantic-tól.
Mindez két dologra biztosan rámutat: egyrészt a bőség és az olcsó hitelek évei után minden technológiai vállalat meg kell, hogy próbálkozzon azzal, hogy több bevételt generáljon. Másrészt, ahogyan a Reddit esetében is megfigyelhettük, ha egy termék körül nagyon erős közösség összpontosul, akkor a platform-tulajdonosok nincsenek könnyű helyzetben, amikor szembe mennének a felhasználóik akaratával.
(Borítókép: Rohit Choudhari/Unsplash)