Finnországban az Olkiluoto Atomerőmű közelében építik meg azt a mélygeológiai tárolót, ami hosszú időre megoldást nyújt a kiégett fűtőelemek elhelyezésének problémájára: a Föld gyomrában megbúvó Onkalóban fogják tárolni ugyanis azokat a nukleáris hulladékokat, amelyek számára nehéz biztonságos körülményeket biztosítani, miután használati idejük végére értek. A fűtőelemeket 2100-ig gyűjtik a mélyben futó járatokban, majd a helyet lezárják. Ahogy az Michael Madsen dán filmrendező Onkalóról szóló filmjében elhangzik: ez lesz az a hely, amivel kapcsolatban az embereknek mindig emlékezniük kell arra, hogy elfelejtsék vagyis fontos lesz, hogy a jövő generációk ne akarják majd feltárni a számukra már esetleg az ismeretlenség homályába vesző helyet.
"Komolyan kétlem, hogy 100 000 év múlva még mindig itt leszünk. Hogy még mindig lesznek emberek, akik úgy gondolkoznak, mint mi.
Lehet, hogy nekik is lesz két karjuk és két lábuk és hozzánk hasonlóan néznek ki, de nagy valószínűséggel máshogy fogják látni a világot, mint mi." - mondta el a rendező.
Onkalót a bizonytalan jövőre való tekintettel olyan helyre építették, ahol semmilyen, kitermelés szempontjából értékes anyagot nem találtak a föld alatt, tehát nem valószínű, hogy a közelben bármilyen ásatási munka indulna az elkövetkező évszázadok vagy évezredek során. A tárolót még nem nyitották meg, de a munka régóta zajlik a helyszínen és a közel fél kilométer mély üregben munkások serege dolgozik a járatok kialakításán. A TRFD (Trial Run of Final Disposal) tesztet, "ami után nincs visszaút" a létesítményt építő Posiva Oy vállalat leírása alapján, idén augusztusban indítják el a tervek szerint, vagyis a radioaktív hulladék elhelyezésének kezdete már nincs messze. Azt a személyliftet, ami a személyzet mozgását segíti a komplex járatrendszerben, tavaly szeptemberben üzemelték be és a segítségével az addig autóval 20 percig tartó utat egy percre rövidítették le.
A felvonó 29 km/h-ás sebességgel halad és ez Finnország jelenlegi leggyorsabb használatban lévő személyi liftje.
A KONE Oyj által fejlesztett berendezés legalsó megállóhelye 437 méterrel a föld alatt található, de mivel a lift 13 méteres magasságból indul, ezért a teljes útja 450 méter. A felvonó úgynevezett UltraRope technológiával készült, aminek lényege a szénszálas anyaggal megerősített polimer használata, amit nagy súrlódású borítással vonnak be. A különleges drótkötél jóval könnyebb, mint az acélsodrony, emiatt az egész struktúra kevesebbet nyom a szokottnál és egészen sima, zökkenőmentes utat kínál az utasoknak.
Onkalo rejtett zugaiban nemrégen egy robotkutya, az Anybotics ANYmal robotja is feltűnt, amelynek feladata, hogy az ellenőrzést végezze nehezen megközelíthető terepen. Az autonóm gépek alkalmazása a veszélyes helyeken fontos szerepet játszik majd a radioaktív hulladék környezetének monitorozásában. A létesítményben több mint 100 alagút található, amelyeket egy 5 kilométer hosszú főjárat köt össze, a robotkutya itt végezte tesztfeladatait. A jövőben ANYmal és társai hasonló módon segíthetik a munkák megfelelő kivitelezését a telepen.
(Fotó: Posiva Oy)