Az első jelek július elején érkeztek, ekkor hirdetett a Twitter állást egy előfizetéses alapon működő platform létrehozására, amely „Gryphon” kódnéven fut. A hírre egyébként nagyot ugrott a Twitter részvényárfolyama, tehát a befektetői oldalról mindenképp nagy a helyeslés egy ilyen opcióval kapcsolatban. Tegnap pedig a vállalat vezérigazgatója, Jack Dorsey, hivatalosan is megerősítette egy befektetői értekezleten, hogy a Twitter vizsgálja egy előfizetéses rendszer bevezetésének a lehetőségeit – írja a Pocket-lint.
A vállat ezt egy tweetben is megerősítette.
We're also in early stages of exploring add'l potential revenue products that complement our advertising business, which may include subscriptions & others. It is very early; we do not expect any revenue against these in 2020. $TWTR
— Twitter Investor Relations (@TwitterIR) July 23, 2020
A bejelentésre azzal együtt került sor, hogy a vezérigazgató elismerte, hogy az utóbbi időben csökkenni kezdtek a hirdetésekből származó bevételek. Dorsey szerint az előfizetéses Twitter valamiféle tesztjére még idén sor kerülhet. Hozzátette azt is, hogy magasak az elvárásai azzal kapcsolatban, hogy mikor váljék fizetőssé a Twitter egy-egy szolgáltatása a felhasználók számára.
Habár a CEO szerint egyelőre még a lehetőségek számbavételének „nagyon, nagyon korai” fázisainál tartanak, azt mindenképp el szeretnék érni, hogy az előfizetői szolgáltatás mintegy kiegészítse a hirdetői üzletágat. Dorsey ezt később úgy kommentálta egy tweetben, hogy jelenleg a hirdetői üzletág kiegészítését tervezik különböző új termékek bevezetésével. Ezek közül egy lehet az említett előfizetéses rendszer bevezetése, de más opciók is szóba jöhetnek.
Egyelőre viszont a tervezés olyan korai stádiumában tartanak, hogy ezekből a lehetőségekből idén még biztosan nem számítanak bevételre.
Annak pedig, hogy miért zuhan a hirdetésekből származó bevétel, számtalan oka lehet.
A CNN szerint a hirdetők eleve visszafogták a költéseiket a világjárvány hatására. Illetve a Twittert is megcsaphatta a közösségi oldalakat érintő bojkott, amit a nagyvállalatok indítottak jellemzően a Facebook a moderálási elvei miatt. (Ugyanakkor a Twitternél nem kommentálták, hogy mennyi bevételük esett ki ennek hatására, ha egyáltalán szó is van ilyesmiről.)
Illetve ahogy arról már szó volt, a múlt héten a közösségi óriás fennállásának legdurvább hacker-támadását szenvedte el.
Számszerűsítve egyébként mindez úgy fest, hogy a második negyedévben a Twitter hirdetési bevétele 562 millió dollár volt, ami a tavalyi második negyedévhez képest 23 százalékos visszaesést jelent. Nem véletlen tehát, hogy próbálják színesíteni a portfóliót, és egyéb bevételek után nézni. Kérdés persze, hogy a Twitter megtalálja-e egyáltalán a módját egy működőképes előfizetői modellnek.
(Kép: Flickr/Paul Snelling)