Fizikusok szerint az univerzum tele van a rejtélyes „kvintesszenciával”

2020 / 12 / 28 / Justin Viktor
Fizikusok szerint az univerzum tele van a rejtélyes „kvintesszenciával”
"Visszatértünk egy olyan helyzetbe, amikor semmilyen elképzelésünk sincs arról, hogy hogyan fog véget érni az Univerzum" - állította Sean Carroll elméleti fizikus a Nature hasábjain. Egy nemzetközi tudóscsoport szerint ugyanakkor az Univerzum gyorsuló tágulását egy „kvintesszenciának” nevezett rejtélyes anyag okozhatja, amely áthatja a kozmoszt.

Sötét energia

A kutatók kísérleti hipotézise új információval szolgálhat a sötét energia természetéről, arról a titokzatos erőről, amely a fizikusok szerint az univerzum tágulásának egyre nagyobb sebességéért felelős. A friss következtetések és azok következményei komoly vitát kavartak, más kutatók alapjaiban kérdőjelezték meg az ötletet.

A sötét energia szerepe az univerzum tágulásának felgyorsításában, először 1998-ban merült fel, amikor kutatók megállapították, hogy a titokzatos erő mennyisége a tér egységnyi térfogatára vonatkoztatva „kozmológiai állandóként” rögzíthető. Az elmélettel akkor sem értett egyet mindenki azt állítva, hogy a sötét energia egy ötödik elem jelenlétét is megkívánja, amit a japán High Energy Accelerator Research Organization (KEK) és a németországi Max Planck Asztrofizikai Intézet kutatói most kvintesszenciának hívtak.

Megfogalmazásuk szerint a kvintesszencia nem a térnek egy matematikai állandó által meghatározott tulajdonsága, sem az anyag egyik formája. Ha a sötét energia valóban ilyen kvintesszencia lenne, az azt jelentené, hogy a sűrűsége az idő múlásával csökken, ahogy az Univerzum tágul.

Lehetséges, hogy megtalálták a részecskét, ami választ adhat a sötét anyag mibenlétére A részecskefizika már 1977-ben megjósolta az axion létezését, most pedig lehet, hogy egy olasz laboratórium kutatói meg is találták.

A fény nyomában

Az elmélet teszteléséhez a kutatók először azt állították, hogy a kvintesszenciának bizonyos módon befolyásolnia kell a fényt, ahogy az a világűrben terjed. 1998-ban Sean Carroll, a pasadenai Kaliforniai Műszaki Intézet elméleti fizikusa által vezetett tudóscsoport azt állította, hogy technikailag lehetséges lenne erre bizonyítékot találni. Javaslatuk szerint a kozmikus mikrohullámú háttérsugárzás (CMB), az univerzum korai szakaszából visszamaradt elektromágneses sugárzás térképét megvizsgálva a tudósok elméletileg találhatnának meghatározott fény-aláírásokat a kvintesszencia-elmélet igazolására.

Ezeknek a fény-aláírásoknak azt kellene mutatniuk, hogy a polarizált fény elektromos mezői meghatározott irányokban „ingadoznak”, nem pedig véletlenszerű irányba. És pontosan ez az, amit a KEK és a Max Planck Intézet kutatói tettek, ahogy az a kísérleteikről közzétett tanulmányban is megjelent a Physical Review Letters folyóiratban.

Különös hasonlóság áll fenn az emberi agy és az Univerzum között Karambolozott egyet a kozmológia és az idegsebészet, aminek eredménye, hogy az agy és az Univerzum – ez két komplex rendszer megdöbbentő módon hasonlít egymásra.

Az Európai Űrügynökség Planck-missziójának CMB-adatait vizsgálva teljesen új technikával határozták meg a kvintesszencia jeleit. A felfedezésbizonyítékai még nem teljesek, amint arról a Nature is beszámolt. Ha ellenben a további kutatások beigazolják, akkor

az elmélet drasztikus következményekkel járhat az univerzum megértésében. Ha a sötét energia valóban kvintesszencia lenne, akkor a tágulás valóban lelassulhat, és végül teljesen megszűnhet. Sőt Carroll szerint a folyamat akár meg is fordítható, aminek következtében az univerzum összeroppanhat, mint egy üdítősdoboz.

(Forrás: Nature Kép: Unsplash)

Lehet, hogy nincs is sötét energia? Egy új elmélet szerint a paradox:off Egy új elmélet megoldhatja az univerzum legnagyobb paradoxonját, átírhatja Einstein általános relativitáselméletét, és nyugdíjazhatja a sötét energiát.

Lehet, hogy már 20 éve tudjuk, hogy nincs is sötét anyag, csak senki nem vette észre? A sötét anyag az egyik legrejtélyesebb, mindenütt jelenlévő anyag az Univerzumban. A hagyományos anyag csak a kiszámolt teljes tömeg egyhatodát teszik ki, a fennmaradó öthatod sötét anyag lehet. Ha létezik egyáltalán. Mert lehet, hogy van ott még hagyományos anyag is, csak rossz helyen kerestük.

A sötét kémiával az élet titkainak nyomában Újabb nagy felfedezés érkezett az élet eredete utáni nyomozás laboratóriumaiból, ami talán a pánspermia elméletet is igazolhatja. A legújabb kutatás kimutatta, hogy a legegyszerűbb aminosav a csillagközi felhőkben is létrejöhet a sötét kémia segítségével.