Forgó vitorlával felszerelt hajók járják az óceánokat, amelyek a Magnus-hatást aknázzák ki a működéshez 2024 / 02 / 26 / Bobák Zsófia
A szélenergiát kiaknázó technológiákkal foglalkozó finn Norsepower által kifejlesztett Rotor Sail rendszer a hagyományos vitorlák modern változata, amelynek alapját egy kevésbé új, de annál érdekesebb megoldás adja: az úgynevezett Flettner-rotorok. Ezek a berendezések vertikális, forgó cilinderek, amelyekben Magnus-hatás keletkezik, vagyis az eltérő oldalakon más-más irányba ható légáram miatt az egyik oldalukon a levegő mozgása lényegesen gyorsabbá válik egy idő után, mint a másikon. Ez az "forgás miatti asszimetria" aerodinamikai felhajtóerőt eredményez. Az egy évszázados Flettner-rotor technológiát a Norsepower módosította és megalkotta a forgó vitorlát, ami a hajó áramellátó-rendszerére kapcsolódva, minimális energiával generál meghajtóerőt és segíti a jármű haladását. A Rotor Sailt tehát nem a szél mozgatja, hanem villanyárammal működik. A berendezés önmagában nem tud elég erőt biztosítani a hajó számára, de akár 15-25%-kal csökkentheti az üzemanyag-felhasználást. A finn cég mellett más gyártók is készítenek modern Flettner-rotorokat és a Norsepower is egyre több vízi járművön alkalmazza a technológiát: legközelebb nyáron fogják felszerelni a Baltrader legújabb cementszállító hajóira. (Fotó: Norsepower)
Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.