Forradalom a reptéri taxizásban

2020 / 05 / 29 / Rácz Tamás
Forradalom a reptéri taxizásban
Mármint nem abban, ahogy az ember a belvárosból kitaxizik a repülőtérre, hanem abban, amikor a repülőgép kimegy a csápról a futópályára.

Az amszterdami Schiphol repülőtéren állt tesztüzembe az a reptéri vontató, amely nem csak kitolja a repülőket a terminálépület mellől, hanem egészen a futópályáig el tudja húzni őket. A Taxibot egy 1360 lóerős, dízel-elektromos hibrid meghajtású vontató, ami a hagyományos társaival ellentétben anélkül képes teli gépeket elvontatni a kifutóhoz, hogy a gépnek be kellene indítania a hajtóműveit. A négykerék-kormányzású vontató képes a repülő irányítórendszeréhez kapcsolódni, így a vontatóra emelt gépet tulajdonképpen ugyanúgy a pilóta vezetheti ki a futópályára, mint az eddigi rutin szerint. A Taxibot-tal elérhető vontatási csúcssebesség 50 km/h.


A KLM és a Schiphol is kipróbálja a hibrid vontatót

A Taxibot nem új találmány, 2014 óta létezik, a 737-es Boeing és az A320-as Airbus vontatásához is van gyártói hozzájárulása. A világ több repülőgépén használják már (Új-Delhi, Frankfurt, Amszterdam). Igazán széles körben mégsem terjedt el a használata, a gépek többnyire ma is saját hajtóműveikkel mennek ki a felszálláshoz. Pedig a vontatás elviekben jóval hatékonyabb módszer, mint a földi közlekedésben igen rossz hatásfokú repülőgép-hajtóművek használata a hatalmas felszállósúly mozgatására.

Hiába csökkenthető viszont a hibrid vontató használatával a felszállások előtti vontatás üzemanyag-szükséglete 50-85%-kal, nagy kérdés, hogy az elérhető üzemanyag-megtakarítás és CO2-emisszió-csökkentés milyen mértékben képes fedezetet nyújtani arra a költségre, amit a gépek menetrendhez igazodó mozgatásához szükséges számú Taxibotok beszerzése jelent egy Schiphol méretű repülőtéren. Ezt még bizonyára hosszasan fogják számolgatni a vontató üzemeltetése során szerzett tapasztalatok alapján a légitársaságok és repterek pénzügyi szakemberei.

A napokban egy igazán nagy légitársaság széles körben elterjedt géptípusán is letesztelték a Taxibotot. A május 27-én végzett teszt során a KLM egyik üres Boeing 737-esét vontatta a kifutóhoz a Taxibot. „Meg szeretnénk vizsgálni, milyen mértékben csökkenthetjük a szén-dioxid-kibocsátást, hogy mennyi ideig tart a vontatás, és hogy mennyire tudjuk kímélni a repülőgépek hajtóműveit a Taxibot segítségével – mondta Jeroen Jaartsveld, a KLM projektmenedzsere. „Kíváncsiak vagyunk, miként integrálható a fenntartható vontatás a Schiphol repülőtér mindennapi működésébe.”

(A reptéri gurulást "taxizás"-nak nevezi a légiforgalmi bikkfanyelv, ezért a cím. És azért írtunk mindenhová "futópályá"-t "ki"futópálya helyett, mert ez az angol "runway" helyes tükörfordítása. A köznyelvi "kifutópálya" szó pedig éppúgy triggereli a légügyi megszállottakat, mint ahogy a "trigger" szó "ravasz"-nak fordítása a militáns elemeket, akik az "elsütőbillentyű" kifejezés hívei. Bizony, sok mindenre figyelni kell, ha az ember műszaki tartalmú újságcikkeket ír és jóban akar lenni olvasóival!)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.