Forradalom a reptéri taxizásban
2020 / 05 / 29 / Rácz Tamás
Forradalom a reptéri taxizásban
Mármint nem abban, ahogy az ember a belvárosból kitaxizik a repülőtérre, hanem abban, amikor a repülőgép kimegy a csápról a futópályára.

Az amszterdami Schiphol repülőtéren állt tesztüzembe az a reptéri vontató, amely nem csak kitolja a repülőket a terminálépület mellől, hanem egészen a futópályáig el tudja húzni őket. A Taxibot egy 1360 lóerős, dízel-elektromos hibrid meghajtású vontató, ami a hagyományos társaival ellentétben anélkül képes teli gépeket elvontatni a kifutóhoz, hogy a gépnek be kellene indítania a hajtóműveit. A négykerék-kormányzású vontató képes a repülő irányítórendszeréhez kapcsolódni, így a vontatóra emelt gépet tulajdonképpen ugyanúgy a pilóta vezetheti ki a futópályára, mint az eddigi rutin szerint. A Taxibot-tal elérhető vontatási csúcssebesség 50 km/h.


A KLM és a Schiphol is kipróbálja a hibrid vontatót

A Taxibot nem új találmány, 2014 óta létezik, a 737-es Boeing és az A320-as Airbus vontatásához is van gyártói hozzájárulása. A világ több repülőgépén használják már (Új-Delhi, Frankfurt, Amszterdam). Igazán széles körben mégsem terjedt el a használata, a gépek többnyire ma is saját hajtóműveikkel mennek ki a felszálláshoz. Pedig a vontatás elviekben jóval hatékonyabb módszer, mint a földi közlekedésben igen rossz hatásfokú repülőgép-hajtóművek használata a hatalmas felszállósúly mozgatására.

Hiába csökkenthető viszont a hibrid vontató használatával a felszállások előtti vontatás üzemanyag-szükséglete 50-85%-kal, nagy kérdés, hogy az elérhető üzemanyag-megtakarítás és CO2-emisszió-csökkentés milyen mértékben képes fedezetet nyújtani arra a költségre, amit a gépek menetrendhez igazodó mozgatásához szükséges számú Taxibotok beszerzése jelent egy Schiphol méretű repülőtéren. Ezt még bizonyára hosszasan fogják számolgatni a vontató üzemeltetése során szerzett tapasztalatok alapján a légitársaságok és repterek pénzügyi szakemberei.

A napokban egy igazán nagy légitársaság széles körben elterjedt géptípusán is letesztelték a Taxibotot. A május 27-én végzett teszt során a KLM egyik üres Boeing 737-esét vontatta a kifutóhoz a Taxibot. „Meg szeretnénk vizsgálni, milyen mértékben csökkenthetjük a szén-dioxid-kibocsátást, hogy mennyi ideig tart a vontatás, és hogy mennyire tudjuk kímélni a repülőgépek hajtóműveit a Taxibot segítségével – mondta Jeroen Jaartsveld, a KLM projektmenedzsere. „Kíváncsiak vagyunk, miként integrálható a fenntartható vontatás a Schiphol repülőtér mindennapi működésébe.”

(A reptéri gurulást "taxizás"-nak nevezi a légiforgalmi bikkfanyelv, ezért a cím. És azért írtunk mindenhová "futópályá"-t "ki"futópálya helyett, mert ez az angol "runway" helyes tükörfordítása. A köznyelvi "kifutópálya" szó pedig éppúgy triggereli a légügyi megszállottakat, mint ahogy a "trigger" szó "ravasz"-nak fordítása a militáns elemeket, akik az "elsütőbillentyű" kifejezés hívei. Bizony, sok mindenre figyelni kell, ha az ember műszaki tartalmú újságcikkeket ír és jóban akar lenni olvasóival!)


Ezek is érdekelhetnek

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.