Forró láva boríthat egy újonnan felfedezett Naprendszeren kívüli holdat

2019 / 12 / 08 / Perei Dóra
Forró láva boríthat egy újonnan felfedezett Naprendszeren kívüli holdat
A mostanáig felfedezett exobolygók száma körülbelül négyezer, az első Naprendszeren kívüli holdat mégis csak nemrég sikerült beazonosítaniuk a szakértőknek. Előtte csupán időnként felröppentek hírek egy-egy potenciális exohold létezéséről.

A Berni Egyetem kutatócsoportja tanulmányukban azt írják, az ötszázötven fényévre levő gázóriás, a WASP 49-b körül is keringhet egy hold – írja a Live Science. Úgy vélik, hogy az égitest a Jupiter tüzes holdjánál, az Iónál is extrémebb lehet. Apurva Oza, a csapat vezetője pedig hozzátette, forró láva boríthatja a vulkanikus égitest felszínét.

Az exoholdak mérete elméletileg túl kicsi ahhoz, hogy hagyományos technikákkal érzékeljék őket, Oza és csapata ugyanakkor rájöttek, hogy nátrium- és káliumgáz vizsgálatával következtetni lehet a geológiailag aktív exoholdak jelenlétére. Mivel korábbi kutatások már bizonyították, hogy a WASP 49-b-nél a nátrium szokatlan magasságokban is megtalálható, Ozáék feltételezik, hogy az anyag nem származhat kizárólag a bolygóból.

A kutatók a Jupitert és tüzes holdjának vizsgálatával megalkottak egy modellt, melynek segítségével kideríthetik, létezhetnek-e vulkanikus exoholdak az egyes bolygók körül. Későbbi elemzéseik után arra jutottak, hogy a WASP 49-b esetében minden feltétel adott ehhez. Ám mivel egyelőre nincs közvetlen bizonyítékuk létezésére, a dolog ezért további megfigyeléseket kíván.

A Jupiter holdján szó szerint pokoli hőség tombol

Tűzfolyam, lávaeső, radioaktív kigőzölés. Ha három szóval jellemezhetnénk az Ió-t, bizonyára ezekre voksolnánk, hiszen a Jupiter holdján valóban pokoli a helyzet. A tudósok számára mostanra nyilvánvalóvá vált, hogy az objektum dugig van városméretű lávamedencékkel, vulkanikus pajzsokkal és magmaóceánokkal, a Berkeley-i Kaliforniai Egyetem munkatársai pedig 2016-ban további negyvennyolc tűzhányót azonosítottak.

Vizsgálataik azonban ezzel még nem ért véget, hőkameráik segítségével ugyanis olyan eseményeket is rögzítettek, melyekre jelenlegi tudásukkal nem találtak ésszerű magyarázatot. Mint kiderült, egy erős tűzhányó kitörése adott esetben olyan láncreakciót indít el, melynek eredményeként akár ötszáz kilométerrel arrébb is vulkáni aktivitás jelentkezhet. Katherine de Kleer, a tanulmány vezető szerzője megnyugtatásunkra sietett, és elmondta, a Földön nem kell hasonlótól tartanunk, mivel bolygónk magmahálózata teljesen más.

A zűrzavart tetézi a szakértők másik felfedezése, miszerint a Loki Paterán, egy kétszáz kilométer hosszú lávatavon hatalmas hullámok keletkeznek. Star Wars fanoknak ismerős lehet a jelenet, a látvány ugyanis a Sith-ek bosszújából ismert Mustafar bolygóéhoz hasonlíthat; itt csapott össze az egykori Anakin immáron Darth Vaderként Obi-Wan Kenobival.

Csakhogy ez itt a valóság, ahol a tűztengerbe hatalmas szilárd darabkák potyognak, miközben szerteszét fröcskölik a forró lávát, míg a vulkánok a gyenge gravitáció és a légnyomás hiánya miatt időnként több száz kilométer magasba repítik kénben gazdag kőzetanyagukat.

"Ezek a lávaözönök az űrbe is kikerülnek, ahol megdermednek, és olyan radioaktív ernyőt hoznak létre, amely mai ismereteink szerint minden élőlényt elpusztítana. Ezek a kigőzölések adják az Ió vékony légkörét, ami hol lesüllyed, hol megemelkedik." - magyarázza a szakértő.

Bónusz érdekesség az Ión felszínén lejátszódó árapály jelenség, ami nagyjából hatezerszer erősebb a földinél. A közelben lévő égitestek tömegvonzása nagy hatással van az Ióra, így például a Jupiter gravitációja olyan erős, hogy mondhatni kiszipolyozza az égitest belsejében található anyagokat.

(Fotó: Unsplash, Pixabay)