Galaxisok lassú közeledése, amiből évmilliók múlva új rendszer születik

2024 / 07 / 14 / Bobák Zsófia
Galaxisok lassú közeledése, amiből évmilliók múlva új rendszer születik
A két galaxis lassan eggyé válik, a folyamatot a James Webb Űrteleszkóp kapta lencsevégre.

A Pingvin és a Tojás becenevű galaxisok (hivatalos besorolásuk szerint az NGC 2936 és az NGC 2937 galaxisok) egyelőre különálló rendszereknek mondhatóak, de előbb-utóbb eggyé válnak lassú összefonódásuk következtében. A galaxisok körülbelül 100 ezer fényévnyi távolságra vannak egymástól és a Hydra (Északi Vízikígyó) csillagkép részét képezik, amely az égbolt legnagyobb csillagképe. A két rendszer az idők során olyan közel került egymáshoz, hogy már közös jelet is kaptak: az Arp 142 formáját tekintve egy tojása felett őrködő pingvinre hasonlít a rendszert alkotó galaxisok alakja miatt.

A Pingvin galaxis korábban egy spirálgalaxis volt, de szomszédjával való közeledése módosította alakját. A Tojás elliptikus galaxis viszont megtartotta formáját, aminek oka részben a két galaxis hasonló tömege, ami miatt a terjedelmesebbnek tűnő rendszer nem tud akkora hatást kifejteni a kompaktabb galaxisra, részben pedig a Tojás galaxis összetétele: ez ugyanis idősebb csillagokat és kevesebb csillagközi port és gázt tartalmaz, vagyis kevesebb anyagot tud tőle elszívni a hozzá közelítő Pingvin galaxis.

Az Arp 142 rendszert már több mint egy évtizede a Hubble Űrteleszkóp is megfigyelte, 475, 606 és 814 nm-es hullámhosszokon, most pedig a James Webb Űrteleszkóp készített róla újabb felvételeket NIRCam és MIRI kameráival infravörös tartományban. A két űrtávcső képeit összehasonlítva látható, hogy a JWST valamivel érzékenyebben jeleníti meg a rendszert, de ami még feltűnőbb, hogy az Arp 142 környékén található galaxisokat jóval élesebben mutatja, így a felvételen számos, különböző formájú és színű galaxist lehet megfigyelni.

A Pingvin és a Tojás kozmikus összefonódása a csillagászok szerint még eltart egy darabig, feltehetően több száz millió év múlva ér majd véget a folyamat, amelynek során végleg egyesül a két különálló galaxis. A galaxisok addig is állandó jelleggel formálódnak és alakjuk egy idő után már nem hasonlít majd a mostanihoz, miközben a galaxisokhoz tartozó gázok és csillagok lassan elválaszthatatlanul összekeverednek.

(Fotó: NASA, ESA, CSA, STScI)

Talán már kapcsolatba is léptünk az Androméda-galaxissal – vélik a kutatók
A Tejútrendszer és az Androméda egy új kutatás szerint akár most is összeérhet – egyre nehezebb ugyanis megmondani, hogy valójában hol kezdődik egy galaxis és hol végződik a másik.
Visszatért a Földre a Calypso, a Boeing újrafelhasználhatónak tervezett űrtaxija
A Starliner White Sandsben landolt legénység nélkül.