Kétség sem férhet hozzá, hogy az iPhone bemutatása előtti időkben az Apple legsikeresebb terméke a 2001-ben piacra dobott iPod volt, ami az iTunes Store-ral együtt teljesen megváltoztatta a zenehallgatási szokásokat. Az MP3-lejátszó különböző változataiból 2022-ig csaknem félmilliárd darabot értékesítettek összesen, így nem csoda, hogy az elsöprő sikert látva a világ akkori legnagyobb technológiai vállalata, a Microsoft is úgy érezte, hogy lépnie kell valamit.
A válasz a 2006-ban bemutatott Zune képében érkezett meg, ami gyakorlatilag egy az egyben lemásolta az iPod sikerreceptjét. A zenelejátszó az Apple készülékéhez hasonlóan méretes kijelzőt kapott, emellett tartotott hozzá egy zenebolt is (Zune Marketplace), amelyről a felhasználók bármilyen számot letölthettek. A Microsoft igyekezett felül is licitálni az iPodot, a Zune kijelzője például jóval nagyobb volt és vezeték nélküli zenemegosztára is képes volt.
A Zune népszerűsége mindezek ellenére messze elmaradt a Microsoft várakozásaitól, nem kis részben azért, mert egyszerűen túl későn érkezett: az iPod megjelenése óta eltelt öt évben az Apple zenelejátszója masszív rajongótábort alakított ki magának, így a Microsoft eleve komoly hátrányból indult, az okostelefonok egy évvel későbbi megjelenése pedig gyakorlatilag fölöslegessé tette a különálló MP3-lejátszókat. Emiatt a Microsoft mindössze öt év után beszüntette a Zune forgalmazását, míg a konkurens iPod egészen 2022-ig a piacon maradt.
(Forrás: Slate, Slashgear, Business Insider, Fotó: Chris Polk/WireImage)
Vissza a cikkhez