Már az indítást megelőző este (1986. január 27-én) kétségbeesett vita zajlott a NASA vezetői és a rakétákat gyártó Morton Thiokol cég mérnökei között. A telekonferencián a mérnökök – köztük Roger Boisjoly és Bob Ebeling – részletes adatokkal alátámasztva figyelmeztettek, hogy a várható hidegben az O-gyűrűk tömítőképessége súlyosan romlani fog, így a fellövés életveszélyes lehet. Ebeling még másnap reggel is próbálta meggyőzni feletteseit a halasztásról; később elmondta, hogy már úton a munkahelyére az autóban azt ismételgette, „ma meg fogjuk ölni őket”. A NASA menedzsmentje azonban végül – jelentős felső nyomásra hivatkozva – engedélyezte a startot. Úgy ítélték, nincs elég konkrét bizonyíték a halasztásra, és a program folytonossága fontosabb, mint a bizonytalan kockázat. Utólag a döntést a Rogers-bizottság a legsúlyosabb vezetői hibaként értékelte, hiszen a mérnökök aggályai beigazolódtak.
Vissza a cikkhez