s

Gyereket evett az ősmadár a mai Lengyelország területén

2024 / 05 / 13 / Felkai Ádám
Gyereket evett az ősmadár a mai Lengyelország területén
A feltárt gyermeki csontok annyira porózusak voltak, hogy ez alapján keresztülmehetett a madár emésztőrendszerén.

Amikor a lengyel kutatók találtak egy pár 115 ezer éves ujjcsontot, az több okból is érdekes volt: egyrészt ez a legősibb valaha is felfedezett emberi maradvány az országban, másrészt a csontok egy neandervölgyi gyermekhez tartoztak egykor, és valódi horror történetről árulkodnak: a gyermeket egy gigantikus őskori madár falta fel. Ez utóbbi következtetésre azután jutottak a kutatók, hogy az elemzés során kiderült: a csontok azért ennyire porózusak, mert egy nagy madár emésztette meg őket – számol be róla az All That's Interesting.

A Science In Poland által közzétett eredmények azonban vitát váltottak ki a tudósok között a gyermek halálának körülményeiről. Az ugyanis továbbra sem egyértelmű, hogy a madár zsákmányul ejtette-e a gyermeket, vagy csak talált egy holttestet, és azt ette meg. Mindazonáltal ezek a bizonyítékok ritka bepillantást engednek a neandervölgyiek korszakába, ahol az élet nem lehetett túlságosan könnyű, ráadásul ez az első dokumentált példa a jégkorszakból, amikor emberi csontokokból egyáltalán maradt bármi is egy madár emésztési folyamatát követően.

A szóban forgó csontpár, forrás: PAP/Jacek Bednarczyk

A neandervölgyiek, akik közeli rokonságban állnak a modern emberrel, a feltevések alapján körülbelül 300 ezer évvel ezelőtt jelentek meg először Lengyelországban, majd pedig körülbelül 35 ezer évvel ezelőtt kezdtek eltűnni. Mivel azonban túl sok nyom nem maradt utánuk a régióban, ezért még ezeknek az apró leleteknek a felfedezése is különös jelentőséggel bír. Paweł Valde-Nowak professzor, a krakkói Jagelló Egyetem Régészeti Intézetének munkatársa épp ezért gondolja úgy, hogy az ilyen leletek rendkívül ritkák és értékesek.

A leletet egyébként majdnem észre sem vették – a csontokat először állati maradványoknak hitték, miután egy barlangban rájuk akadtak. Csak alapos laboratóriumi elemzés után derült ki, hogy mennyire értékes csontlelet akadt a kutatók kezei közé. A becslések szerint a gyerek a halálakor öt és hét év között járhatott, de a csontok rossz állapota miatt DNS-t ebből már sajnos nem sikerült elkülöníteni.

A DNS-mintavétellel kapcsolatos nehézségek ellenére a kutatók meglehetősen biztosak abban, hogy a csontok neandervölgyi eredetűek, mivel ezt erősíti az a talajréteg, amelyből a csontok előkerültek, ahol neandervölgyi kőeszközöket is felfedeztek. Mint azt Dr. Valde-Nowak elmagyarázta, a barlang valószínűleg nem volt a neandervölgyiek állandó lakhelye, de szezonálisan azért használták, ami szintén újabb réteggel bővíti a neandervölgyiek életével és környezetével kapcsolatos ismereteinket a mai Lengyelország területén.

(A cikkhez használt kép illusztráció, forrása: Pixabay/hansbenn)

A déli félteke legszennyezettebb városában a levegővétel is veszélyes
Ausztrália szellemvárosát 2007-ben a térképről is letörölték és hivatalos figyelmeztetésben kérték a hatóságok, hogy senki ne menjen oda az azbesztveszély miatt, de az utazók még mindig látogatják.
Van-e felső határa a technológiai fejlődésnek?
Létezhet egy univerzális korlát a technológiai fejlődésben? Ha létezik, akkor ez talán válasz lehet arra is, hogy miért nem találkoztunk még idegen civilizációval: egyszerűen a fejlett társadalmak megtorpannak a technológiai fejlődés egy fokán, amit sosem lesznek képesek meghaladni – sosem fogják meghódítani tehát a csillagokat. Ahogy mi sem.