Ha az Amazonról rendelünk, ilyen központokból érkezik az áru

2024 / 03 / 03 / Bobák Zsófia
Ha az Amazonról rendelünk, ilyen központokból érkezik az áru
Bert, Ernie, Scooter, Kermit, Sparrow, Titan, Proteus és Digit - ezek nem Szezám utca karakterek, hanem az Amazon által alkalmazott robotok, amelyek a munka nehezét végzik a cég telepein.

Az Amazon 2021-ben mutatta be a Szezám utca műsorból ismerősen csengő nevű robotjait. Bert, Ernie, Scooter és Kermit nem egyszerre álltak ugyan munkába a cég áruelosztó központjaiban, de feladatuk hasonló volt: a segítségükkel igyekezett megfelelni az Amazon a Jeff Bezos által tett ígéretnek, miszerint a világ legbiztonságosabb munkahelyévé válnak, ami korábban korántsem volt igaz a cégre. A megerőltető rakodási feladatok közben rengeteg alkalmazottnál alakultak ki különféle izom-, és csontrendszeri problémák, amelyek balesetekhez vezettek, ennek következtében 2022-ben az összes raktári baleset 55%-át okozták a rándulások és húzódások (a többi 45%-ot esések, botlások és leeső tárgyak). A vállalat a 2019 és 2022 közötti időszakban 1 milliárd dollár körüli összeget költött a biztonságot javító projektekre, de ez nem bizonyult elegendőnek, a cég a megoldást pedig egyre inkább az automatizálásban és a robotok alkalmazásában látta meg.

Az Amazonnál dolgozó körülbelül másfél millió ember mellett mostanra feleannyi, tehát 750 ezer mobil robot teljesít szolgálatot a különböző raktárakban, emellett többezer robotkar és néhány humanoid is segíti a pakolási munkákat és a gépek száma folyamatosan növekszik, ahogyan a cég mérnökei újabb verziókat fejlesztenek. A nemrégen szolgálatba állított vagy éppen tesztelés alatt álló modellek, a Sparrow robotkar és a 22 kilogramm teherbírású Cardinal emelőegység a csomagok előválogatásában és a nehezebb termékek rakodásában kapnak szerepet, ezzel megkímélve a dolgozókat a cipekedéstől és hajlongástól. A mobil robotok, amelyek az Amazon Web Services felhőszolgáltatását használják a tájékozódáshoz, szintén az árumozgatás terén tevékenykednek: ezek a gépek szállítják a megfelelő helyre a többszintes polcokat, amelyeken a termékek sorakoznak. A robotporszívókra emlékeztető formájú robotok közül az első autonóm egységet, a Proteust 2022-ben kezdték el alkalmazni a központokban és utódja, a nagyobb kapacitású Titan már akár több mint ezer kilogrammnyi rakományt is elbír.

Az Amazon elmondása szerint a Kiva Systems robotikai cég 2012 felvásárlása után sokak számára okozott aggodalmat a gondolat, hogy hamarosan a raktárakban a humán munkások nagy részét gépekre cserélik le és rengeteg munkahely megszűnik majd, de a mindent elsöprő robotforradalom disztópiája mégsem valósult meg (egyelőre), mivel a gépek kezelése, irányítása, karbantartása és felügyelete sok feladatot ad az embereknek, akik nélkül a robotflotta sem tudná a feladatait jól végezni. A munkák inkább átcsoportosultak - számos fizikai tevékenységet a gépek végeznek, míg az emberek számára új munkakörök jöttek létre, például a napi feladatok zökkenőmentes elvégzéséért felelős úgynevezett flow kontroll specialista vagy a rendszer működését felügyelő mérnöki pozíciók. Összesen körülbelül 700 féle olyan munkakategória született a robotok miatt, amelyek korábban nem léteztek a cégnél.

A teljesen robotizált és automatizált központok ennélfogva egyelőre nem vették át az uralmat az Amazonnál, de a raktárak belsejében zajló események így is látványos hatást keltenek a cég hétköznapjait bemutató felvételeken. A robot-ember együttműködés fontos összetevője a logisztika, amiben a vállalat houstoni telephelyén tavaly már a Sequoia rendszer segített, hogy az ünnepi csúcsforgalom alatt is be tudják tartani a kiszállítási határidőket. A technológiával az Amazon honlapján szereplő termékeket tudják listázni és az eddigieknél 75%-kal gyorsabban végzik a leltározás feladatát, valamint a beérkező rendelések és a csomagok összekészítésének folyamata is 25%-kal gyorsult fel. A Sequoia lényegében a robotok közti hatékony munkamegosztást oldja meg és az emberi munkások egészségét kíméli az ergonomikus módon kialakított munkaállomások révén, ahová a gépek a termékeket szállítják válogatásra. A problémamentes kiszolgáláshoz persze nem csak robotokra van szükség, hanem bonyolult számításokra is, amellyel a rendkívüli mennyiségű áru mozgása átláthatatóvá válik.

Ahhoz, hogy a komplex globális igényeket ki tudja szolgálni az Amazon, a vállalatnak dolgozó kutatók külön matematikai modellt fejlesztettek ki, amellyel előre jelezhető, hogy egy-egy termékre mekkora kereslet kínálkozik és amivel biztosítható, hogy a megfelelő áruk mindig rendelkezésre álljanak a raktárakban. A SCOT (Supply Chain Optimization Technologies) szervezet által készített előrejelzési modellek a cég ellátási láncának teljes átszervezését tették lehetővé egy személyre szabott, úgynevezett multi-echelon leltári rendszerrel.

A cég számos központot üzemeltet Európában is, ezek nagy része Németországban és az Egyesült Királyságban található, de működnek elosztó telepek Franciaországban, Olaszországban, Lengyelországabn, Csehországban, Spanyolországban, Belgiumban és Írországban is. Digit humanoid és a Sequoia rendszer a cég amerikai telephelyein debütált ugyan, de Európában is dolgoznak robotok: Csehországban például tavaly júniusban nyitották meg az első robotikai központot Kojetín közelében, ahol 190 000 négyzetméteren dolgoznak a gépek az emberekkel összefogásban, Belgiumban pedig 2022-ben vásárolta fel a vállalat a Cloostermans céget, hogy a robotizációt ösztökélje a segítségükkel.

Az Amazon 2023-as jelentése szerint Európában körülbelül 150 000 munkatárs dolgozik a vállalatnak (az Egyesült Államokban több mint egymillió) és 125 000 kis és közepes vállalkozás (KKV) adott el 1,2 milliárd terméket rajtuk keresztül összesen 9,8 milliárd euró értékben 2022-ben. A leggyakrabban rendelt termékek között az első helyen az otthoni eszközök állnak, utána következnek az egészségügyi termékek, élelmiszerek, ruhák és sportfelszerelések. Magyarországon a cég tavaly júniusban nyitotta meg új, budapesti AWS (Amazon Web Services) irodáját.

(Fotó: Amazon)

Digit elkezdett dolgozni az Amazonnál Az Amazon egyre nagyobb mértékben automatizálja a rendszereit, többek között Digitet is elkezdték raktárukban használni.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Atombombát robbantott a Meta a chatbotok háborújában
Atombombát robbantott a Meta a chatbotok háborújában
A Facebook anyavállalata tavaly szeptemberben mutatta be a Meta AI-t, ami a legutóbbi frissítéssel már teljes értékű kihívójává vált a ChatGPT-nek, a Gemininek és a Claude-3-nak.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.