Ha szeretjük a madarakat, akkor kiránduláshoz mindenképp töltsük le ezt az applikációt

2021 / 03 / 25 / Felkai Ádám
A BirdNET a legalaposabb célszerszám immár a madárfigyeléshez.

Most hogy beköszöntött a jó idő, és némi szerencsével még akár kirándulni is tudunk, a BirdNET egy kifejezetten hasznos (ráadásul ingyenes) eszköz, ha szeretnénk beazonosítani magunk körül a madarakat. Egyébként az applikáció nagyon jó értékeléssel rendelkezik, és Android változat melletti kommentekben a hazai felhasználók is dicsérik, egyetlen kivételtől eltekintve, aki azt nehezményezte, hogy az applikáció széncinegeként ismerte fel a kanárit. A BirdNET egyébként a Chemnitz Műszaki Egyetem és a Cornell Egyetem csapata által 2018-ban utjára indított alkalmazás, egyben kutatási projekt, melynek során mesterséges intelligencia és neurális hálózatok segítségével képezték ki a számítógépet arra, hogy több mint 3000, a leggyakoribb madárfajok énekét beazonosítsa. A hangokat a telefon mikrofonjával rögzíthetjük. (Az Android változat itt, az iOS pedig itt érhető el.) Az applikáció használata igen egyszerű, ráadásul nagyon szemléletesen elmagyarázzák ezt a digitális áruházakban:

• Rögzítjük a környezetünk hangjait.
  • A felvételből kiválasztjuk az érdekesnek tűnő szakaszt.
  • Ezután a BirdNET beazonosítja a madarat.
  • Kiválaszthatjuk az adott fajt, ha többet szeretnénk róla megtudni.
  • Felfedezhetjük, hogy milyen fajok fordulnak a környéken elő.
  • Végül pedig szerkeszthetjük és megoszthatjuk az applikáció segítségével tett megfigyeléseinket.

A Phys.org cikkében leírják azt is, hogy az applikáció egy olyan mesterséges intelligencia alapú algoritmus, amely a Chemnitz Műszaki Egyetem szerveréhez kapcsolódik, a rögzített hangot pedig egy neurális hálózat azonosítja be. Ez olyan kihívással is járt, hogy biztosítani kellett, hogy ha hirtelen megugrik a keresések száma – vagyis éppen többen is használják az applikációt, attól az alkalmazás még ne lassuljon le túlságosan. Egyébként épp mostanában végeztek egy tesztet egy indiai kutatócsapat segítségével, abban az esetben a madarak beazonosítása 80-85 százalékban volt sikeres, de ennél többet állítólag nem is lehet elérni a környezeti zajok miatt. Az applikáció a kutatók munkáját is segíti: mivel az app segítségével feltérképezhetik a madarak vonulási útjait, valamint az énekek helyi változatait is rögzítik. Ez természetesen azt is jelenti, hogy a telefonunk bizonyos adatokat – a hangfájlt, valamint a helyadatokat – megoszt az egyetem szerverével (a fent leírtakból kifolyólag máshogy tehát az egész applikáció sem működne), de a kutatók hangsúlyozzák, hogy a beérkezett adat teljesen anonim, és hozzájuk csak egy véletlenszerűen generált eszközazonosító érkezik be. Valamint a berékezett adatok is kizárólag kutatási célokat szolgálnak.

A mesterséges intelligencia adhat rá választ, hogy miként gyilkolja a madarakat a napelem A napenergia környezetbarát, ám akad vele egy probléma, a naperőművek rengeteg madár halálát okozzák, nem teljesen világos okból – a rejtély megoldásában a mesterséges intelligencia segíthet.

Rájöttek, hogy egyes madarak mitől olyan intelligensek, hogy talán még öntudatuk is van Az emlősök nagyon okosak. Fejlett aggyal és, agykéreggel rendelkeznek, ezért gyakran azt feltételezzük, hogy az emlősök fejlett kognitív képességei szorosan összefüggenek az agykéreg evolúciójával. Azonban a  madarak is nagyon okosak is lehetnek elképesztő kognitív képességekkel, bár nincs agykérgük. De akkor hogyan csinálják?

Hamis emlékeket ültetnek a tudósok madarak agyába A természetben a zebrapintyek az apjuktól tanulnak énekelni. A laboratóriumban a kutatóktól. A tudósok elérték, hamis memória beültetésével, hogy megjegyezzék a dallamot anélkül, hogy akár egyszer is hallották volna.