A hét elején a belarusz "Kiberpartizánok" is bekapcsolódtak az Oroszország és a NATO között egyre mélyülő konfliktusba. A szervezet egy zsarolóvírus segítségével kódolta a helyi vasút egyes rendszereit, ennek feloldásáért cserébe két dolgot kérnek.
Az elmúlt néhány év monumentális kibertámadásainak nagy része úgynevezett zsarolóvírusos támadás volt. Egy ilyen kártevő célja, hogy miután bejut egy hálózatra, megpróbálja az ott tárolt fájlokat, adatbázisokat elérhetetlenné tenni. Nem egyszerűen letörli, hanem kódolja azokat - és váltságdíjat követel azért, hogy a kódolást visszafordítva újra használható állapotba hozza a gépeket. Míg a legtöbb esetben világcégek, infrastruktúra-szolgáltatók, ritkábban önkormányzatok és közintézmények estek áldozatául zsarolóvírusoknak, a Wired információi szerint most először fordult elő, hogy ellenzéki aktivisták, politikai céllal folyamodtak ilyen eszközhöz.
Hétfőn a Telegramon jelentették be a "Kiberpartizánok" képviselői, hogy "peklo" ("pokol") kampányuk keretében a belarusz vasút szervereinek, adatbázisainak és munkaállomásainak javát kódolták, a biztonsági mentéseket pedig törölték, hogy lelassítsák és megzavarják a közlekedést. Kiemelték, hogy az automatizációs és a biztonsági rendszerek a vészhelyzetek elkerülése érdekében nem érintettek.
A Wirednek nyilatkozó ellenzéki technológiai tanácsadó, Franak Viacsorka szerint az elkövetők valódi, alulról szerveződő kollektívában dolgozó hackerek, úgynevezett hacktivisták. Korábban kormányzati és rendőrségi adatbázisokat törtek fel, a tüntetőkkel szemben alkalmazott módszerekről és a világjárvánnyal kapcsolatos, torzított adatokról szivárogtattak ki információkat. Viacsorka szerint a "Kiberpartizánok" részei a belarusz szolidaritási mozgalomnak. Twitteren azt is elárulták, hogy mit kérnek a mostani támadásuk visszafordításáért cserébe:
engedjék szabadon az ötven legrosszabb egészségügyi állapotban lévő politikai foglyot és gondoskodjanak az orosz csapatok távozásáról.
A bizonyítékul megosztott képernyőfotók az Ars Technica és a Wired által megszólaltatott szakértő szerint hitelesnek tűnnek, bár ezt szerinte rendkívül nehéz ellenőrizni. Az viszont vitán felüli, hogy az újságírók beszámolói és a saját tapasztalataink szerint a belarusz vasutak weboldala hibaüzenetet jelenít meg a menetrend menüpont alatt.
(Fotó: Getty Images)
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR