A Citizent ("polgár") eleinte Vigilante ("igazságosztó") néven publikálták 2016-ban az Apple App Store-jában, ahonnan gyorsan le is vették - emlékeztet a The Verge. Az alkalmazás ugyanis az Apple szerint közbiztonsági veszélyt jelentett, miközben pont a közbiztonsági veszélyhelyzeteken hivatott segíteni: a lényege, hogy a felhasználók követhetik, hogy a környezetükben zajlik-e olyan esemény, ami miatt aggódniuk kéne. Vagy ahogyan a weboldalukon fogalmaznak: "A Citizen egy személyes biztonsági hálózat, amely segít megvédeni magadat és a helyet, embereket, akik fontosak számodra". Tűzből kimentett emberről, elveszett, majd megtalált kutyáról, lövöldözésből megmentett Uber sofőrről írnak a harminc amerikai városban elérhető szolgáltatás bemutatójában.
Bár az is nyugtalanító, hogy "másodpercekkel" egy 911-es segélyhívás vagy felhasználói bejelentés után már küldik is a figyelmeztetéseket többmillió felhasználójuknak, az talán méginkább az, hogy rövidesen saját járőreik lehetnek.
Minderre úgy derült fény, hogy a május 14-én Los Angeles környékén kitört tűzvész kapcsán a rendőrség azt feltételezte, hogy szándékos gyújtogatás történt. Ez elég volt a Citizen vezérigazgatójának, Andrew Frame-nek, ahhoz, hogy azt írja a kollegáinak, hogy "kapjuk el ezt a fickót", illetve, hogy "ez jó váltás az aktív biztonságra, (...) nem egy hírszolgálat vagyunk". Frame tíz- majd harmincezer dollárt ajánlott fel a hajléktalan férfi kézre kerítőinek, majd aktiválták "OnAir" nevű szolgáltatásukat, ami élőben közvetítette a hajtóvadászatot. A megoldást eddig csak tizenötször használták, és "szigorúan validálják" az információkat, hogy elkerüljék az álhírek terjedését - most azonban "helyi tippeket használtak a rendvédelmi szervektől jövő információk helyett". Miután a rendőrök elfogták a keresett férfit, el is engedték. A Citizen munkatársai pedig azt nyilatkozták, hogy "ez egy olyan hiba, amelyet nagyon komolyan veszünk".
A Gizmodón viszont már azt olvashattuk, hogy a Citizen jövőbeni tervei talán még ijesztőbbek: kiszivárgott dokumentumok szerint biztonsági cégekkel állapodnak meg, hogy a járőreiket riasztani lehessen az alkalmazáson keresztül. Egy "másodlagos segélynyújtó szolgáltatás" elindítása volt a kezdeti cél egy, a Motherboardnak nyilatkozó korábbi Citizen-alkalmazott szerint. A Citizennek már most van olyan szolgáltatása, amellyel "digitális testőrként" állandó videókapcsolatban lehet velük a felhasználó, ha nem érzi biztonságban magát. A következő lépés már az lenne, hogy riasztani lehessen a partner cégek munkatársait a vélt vagy valós veszélyhelyzetekhez, ahogyan akkor is, ha az ember "fél éjjel hazasétálni".
Egy olyan országban, ahol több a fegyver, mint az állampolgár, könnyű elképzelni, hogy a félelem, az online gyorsan terjedő (fél)információk és a privát biztonsági szolgálat kombinációja milyen veszélyeket szülhet.
(Fotó: Job Moses/Unsplash, Citizen)