Az Ars Technicán olvasható cikk szerint a tanulmány egyik legérdekesebb megállapítása az, hogy hiába egyszerűbb a tisztán elektromos járművek (EV-k) működése, átlagosan hetvenkilenc százalékkal több azokkal a probléma, mint benzines és dízel társaikkal. A plug-in hibridek (PHEV) még ennél is rosszabbul teljesítettek, közel másfélszer annyi gond akadt velük, mint a hagyományos kocsikkal. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a Consumer Reports (CR) a 2000-es modellévtől felfelé vizsgálta a háromszázharmincezer, a kutatásba bevont autót, vagyis rengeteg volt azok között az elsőgenerációs EV és PHEV.
De mit is jelent pontosan a "probléma" a kutatás szerint? "Húsz területet vizsgálunk, az apró bosszúságoktól, mint a nyikorgó fékek vagy a nem tökéletesen illeszkedő műszerfal, egészen a komolyakig, mint a garancián túli motor-, váltó-, EV-akkumulátor vagy EV-töltő hibák. Így adunk megbízhatósági számokat minden márkának." - fogalmaz a CR, majd hozzáteszik: természeten a felmerülő problémákat súlyozzák attól függően, hogy azok mennyire komolyak. Összességében a hagyományos autóknál tizenhét, az EV-knél csak tizenkét, a hibrideknél tizenkilenc, míg a PHEV-knél húsz területen szoktak gondok akadni.
A legfontosabb tanulság a CR szerint, hogy az új elektromos modellek első generációit érdemes kihagyni, míg a klasszikus hibridek hiába bírnak összetettebb hajtáslánccal, két okból megbízhatóbbak: egyrészt a technológia huszonöt éves, másrészt jellemzően pont a megbízható márkák dobnak piacra ilyen autókat. Az is kirajzolódott, hogy EV-k esetében az új márkák jobban értenek a hajtáslánchoz, míg az óriások minden máshoz, például az összeszereléshez vagy a festéshez.
Mindezt figyelembe véve a legmegbízhatóbb márkák a Lexus, a Toyota és a Mini voltak, a Tesla a középmezőnyben foglalt helyet, míg a sort a Rivian, a Mercedes és a Chrysler zárják. A részletes táblázat megtekinthető a CR weboldalán.
(Borítókép: Enis Yavuz/Unsplash)