Hatalmas óceánt találtak a Mars felszíne alatt, ami akár a földön kívüli életet is rejtheti

2024 / 08 / 15 / Bobák Áron
A legfrissebb adatok alapján könnyen elképzelhető, hogy a víz egyáltalán nem párolgott el a Marsról, ahogy a tudósok eddig gondolták, hanem lesüllyedt a bolygó mélyére.

Erre a következtetésre jutottak a Kaliforniai Egyetem kutatói az InSight leszállóegység által gyűjtött adatokat elemezve, amit 2018-ban éppen azért küldtek az égitestre, hogy a bolygó belsejéről gyűjtsön információkat. A Proceedings of the National Academy of Sciences című tudományos folyóiratban publikált tanulmány szerint az adatok alapján a Mars felszíne alatt nagyjából 11,5-20 kilométer mélyen akkora mennyiségű víz lehet, ami több mint másfél kilométer mélyen beteríthetné az egész bolygót, igaz, ahogy azt a hírről beszámoló Live Science megjegyzi, a jelenlegi technológiákkal az emberiség ehhez egyelőre sehogy sem tudna hozzáférni.

Michael Manga, a tanulmány társszerzője a felfedezéssel kapcsolatban kiemelte, hogy a legjobb tudomásunk szerint a víz nélkülözhetetlen az élethez, hozzátéve, hogy mivel a Földön az ilyen mélyen található vizek is tartalmaznak életet, nem lát rá okot, miért ne lehetne ez ugyanígy a Marson is. A kutató hozzátette, hogy bár mindeddig nem találtak arra utaló jeleket, hogy a bolygón jelenleg is van élet, de a felfedezésük mindenképpen jó kiindulópont lehet, hogy hol keressék azt.

A kutatók azt már eddig is tudták, hogy a Mars felszínét egykor nagy mennyiségű víz borította, többek között a Perseverance-t is egy olyan területre küldte a NASA, amelyről azóta a marsjárónak köszönhetően minden kétséget kizáróan bebizonyosodott, hogy egykor egy bővizű folyó deltája volt. A tudósok ugyanakkor azt is megállapították, hogy nagyjából 3,5 milliárd évvel ezelőtt a víz viszonylag rövid idő alatt eltűnt a Mars felszínéről. A legnépszerűbb teória szerint a víz egyszerűen elpárolgott a világűrbe, a bolygó felszínén pedig azóta csak vízjég formájában található víz, többek között a marsi jégsapkákban.

(Borítókép: Flux képgenerátor/Getimg.ai)

Magyar kutatók is keresik a választ a Marssal kapcsolatos egyik legfontosabb kérdésre A marsi víz nem csak a lehetséges élet kutatása miatt fontos, de a 2030-as évekre tervezett, emberes Mars-missziók szempontjából is kulcsfontosságú kérdés. Pál Bernadett, az ELKH Csillagászati és Földtudományi Kutatóközpont munkatársa elmondta, hogyan lehet folyékony vizet találni a bolygón.

Magyarország ásványvíz-forrásai túracélpontnak is tökéletesek
A természetes ásványvíz az egyik legegészségesebb dolog az emberi szervezet számára. De hol találunk Magyarországon természetes ásványvíz-forrásokat, és mit érdemes tudni róluk?
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.