Az 1,3 millió lakosú Skåne régió tömegközlekedése 2018 decembere óta teljesen mentes a fosszilis üzemanyagoktól. A buszok nagyrészt biogázzal üzemelnek, a helyi vonatok pedig 2000-ben kezdték használni a szintén fosszilis üzemanyag-mentes villamos energiát.
A régióban fejlett a mezőgazdasági tevékenység és az élelmiszeripar is meghatározó, amely jelentős mennyiségű szerves hulladékkal jár. A városok ezt a logisztikai kihívást fordították a saját hasznukra úgy, hogy a Kristianstadban lévő biogáz üzemben – amelyet egyébként Svédország első ilyen létesítményeként nyitottak meg 20 évvel ezelőtt - az organikus szemetet bioüzemanyaggá alakítják, amit aztán a település buszainak, autóinak tankolására, illetve fűtésre használnak.
A közlekedés szén-dioxid-mentesítése kiemelt fontos, így több kezdeményezés is indult ezzel a céllal. Ilyen Lund önkormányzatának egyedülálló rendszere a városüzemeltetésben dolgozók számára. A város alkalmazottai egy foglalási rendszeren keresztül férhetnek hozzá a település zöld járműflottájához.
Igényeiktől és a megtenni kívánt távolságtól függően a rendszer biogázzal és elektromos árammal üzemelő autókat, illetve kerékpárokat kínál az ingázóknak.
A szolgáltatási rendszerrel nem csak a járműparkot optimalizálják, de az emberek gondolkodásmódját is nyitottabbá teszik a zöldebb közlekedés felé.
A terület legnagyobb, 600 ezer fő lakosságú Malmö célja, hogy 2030-ra az egész város megújuló energiával működjön. Jelenleg az összes villamos energia körülbelül 30 százalékát megújuló forrásokból állítják elő a városszerte működő fotovoltaikus létesítmények és Svédország legnagyobb tengeri szélerőműparkja, Lillgrund segítségével.
A Balti tengeren lévő Lillgrund 48 darab szélturbinája egyenként 2,3 MW teljesítményű. A 115 méter magas szélerőművek és a lillgrundi körtranszformátorállomás körülbelül 10 kilométerre van a szárazföldtől, a partról még éppen láthatóak.
Ami a környezetbarát közlekedést illeti, Malmöt ma több mint 470 kilométernyi kerékpárút hálózza be, ami több, mint bármely másik svéd városban, sőt, testvérvárosát, Koppenhágát is maga mögé utasítja, pedig a dán főváros világszerte híres kerékpáros kultúrájáról. Jelenleg a malmöi lakosság 40 százaléka használ biciklit munkába és iskolába járásra.
A svéd régió hét városa vesz részt az átfogó környezetvédelmi projektben, amelynek keretén belül zöldenergia-kezdeményezéseket hajtottak végre a közlekedésben, a fűtésben és az építőiparban. Az eredmény sokatmondó, ugyanis a hét település mostanra 98 százalékban fosszilis anyagoktól mentes, aminek köszönhetően az elmúlt hét év alatt 73 százalékkal csökkentették az üvegházhatású gázok kibocsátását. A projekt összköltségvetése közel 1,6 millió euró (mintegy 596 millió forint), amelynek felét az európai kohéziós alap finanszírozza. A kezdeményezésben 53 ezer önkormányzati alkalmazott vesz részt.
Borítókép: Malmö (Fotó: Getty Images/Didier Marti)