Az előfizetés novembertől lesz elérhető az EU országaiban, továbbá Izlandon, Liechtensteinben, Norvégiában és Svájcban. Ezekben az országokban jövő hónaptól választhatnak a 18 éves, vagy annál idősebb felhasználók, hogy továbbra is ingyenesen, hirdetésekkel együtt használják-e a Facebookot és az Instagramot, vagy havidíjat fizetnek a közösségi oldalak reklámmentesen való használatáért. Az előfizetés díja a webes felületen várhatóan 9,99 euró (körülbelül 3800 forint), míg az iOS és Android alkalmazásokban 12,99 euró (4900 forint) lesz majd. Ezt az összeget kifizetve kezdetben egy felhasználó az összes összekapcsolt Facebook- és Instagram-fiókját reklámmentessé teheti, azonban 2024. március 1-től kezdődően fiókonként 6 euró (2300 forint) felárat kell fizetni a webes felület, illetve 8 eurót (3000 forint) az iOS és Android alkalmazások hirdetés nélküli használatáért. A Meta szerint, az előfizetéses felhasználók adatait nem használják fel a célzott reklámokkal kapcsolatos adatgyűjtésre.
A Meta úgy véli, hogy az új szolgáltatással eleget tesz az európai adattörvények - köztük a digitális piacokról szóló törvény és a GDPR - által meghatározott adatvédelmi követelményeknek, hiszen így a felhasználóknak lesz lehetősége a reklámmentességet választani, amennyiben nem értenek egyet a célzott hirdetésekkel kapcsolatos adatgyűjtési gyakorlattal. Ha pedig az alkalmazások ingyenes használata mellett döntenek, azzal egyben hozzájárulásukat adják a Meta hirdetési módszereihez.
A vállalat szerint a nem fizető felhasználók semmilyen változást nem fognak tapasztalni az oldalakon, és a meglévő hirdetésbeállítási eszközök továbbra is elérhetőek maradnak.
Az emberek magánéletének védelme érdekében az Európai Bíróság, az EU legfelsőbb bírósága júliusban gyakorlatilag megtiltotta a Metának, hogy a felhasználókról gyűjtött adatokat a platformjain - beleértve a Facebookot, az Instagramot és a WhatsAppot -, valamint a külső webhelyekről és alkalmazásokból származó adatokat összekapcsolja, hacsak nem kapja meg a felhasználók kifejezett hozzájárulását. Erre azt követően került sor, hogy az uniós szabályozó hatóságok januárban 390 millió eurós bírságot szabtak ki a Metára, amiért a Facebook használatának feltételeként személyre szabott hirdetések elfogadására kényszerítette a felhasználókat, írja a The New York Times.
Az egyelőre kérdéses, hogy a Meta új előfizetési modellje elegendő-e, hogy a cég megfeleljen az európai szabályozásoknak. Van, aki szerint a válasz egyértelműen nem. Max Schrems, osztrák adatvédelmi aktivista és jogász, aki a Facebook elleni kampányairól vált ismertté, és részben az ő tevékenysége vezetett a Meta mostani változtatásaihoz is. Schrems az új szolgáltatással kapcsolatban azt mondta, hogy az előfizetési ajánlatok nem felelnek meg az EU adatvédelmi törvényének, az úgynevezett általános adatvédelmi rendeletnek, a GDPR-nak, ezért bírósági úton fogja megtámadni a Metát. Hozzátette azt is, hogy nagyon szkeptikus az intézkedéssel kapcsolatban, hiszen az gyakorlatilag azt jelenti, hogy
a cég szerint csak annak van joga személyes adatai védelméhez, akinek erre elég pénze van, illetve hajlandó érte fizetni.
"Tiszteletben tartjuk ezeknek a fejlődő európai szabályozásoknak a szellemét és célját, és elkötelezettek vagyunk a betartásuk mellett" - írta a Meta a honlapján közzétett nyilatkozatában, amelyben bejelentette az új előfizetést. A cég az előfizetés mellett más intézkedéseket is tervez, mégpedig a 18 év alatti felhasználóival kapcsolatban. A vállalat a The Wall Street Journalnak elmondta, hogy november 6-tól átmenetileg leállítja a hirdetések megjelenítését az Európában élő tizenévesek számára. Arról nem közöltek részleteket, hogy a szünet mennyi ideig tart majd.
A Meta azt is hozzátette, hogy bár elkötelezett az emberek adatainak magánéletben és biztonságban tartása mellett, hisz a "reklámokkal támogatott internetben", amely személyre szabott termékeket és szolgáltatásokat kínál az embereknek, miközben a kisvállalkozások számára is lehetővé teszi a potenciális ügyfelek elérését.
Úgy tűnik, hogy az óriáscég nem csak Európában kénytelen változtatni az általa működtetett oldalak algoritmusain. Múlt héten ugyanis éppen az Egyesült Államok több tucat állama indított pert a Facebookot és Instagramot is üzemeltető Meta ellen, a vád szerint ugyanis a vállalat szándékosan úgy alakítja ki közösségi platformjai működését, hogy a gyermekek és kamaszok azoktól függővé váljanak, ez pedig "depresszióval, szorongással, álmatlansággal, az oktatás és a mindennapi élet zavarával és számos más negatív következménnyel" hozható összefüggésbe. A vállalat ezek alapján 1000 és 50 ezer dollár közötti bírságokkal nézhet szembe a különböző állami törvények megsértése miatt, ez az összeg pedig könnyedén megsokszorozódat, tekintve, hogy több millió kisgyermek és tinédzser használja az Instagramot.
(Borítókép: Getty Images/NurPhoto)