Hol és mennyit bicikliznek a magyarok? Itt vannak a számok

2022 / 10 / 24 / Pőcze Balázs
Hol és mennyit bicikliznek a magyarok? Itt vannak a számok
Megjelentek az "Így bringázik Magyarország" kutatás 2022-es eredményei, melyek szerint csak a magyarok tizenhat százalékának az elsődleges közlekedési eszköze a kerékpár, ám ezt az arányt nem a főváros, hanem az Alföld húzza felfelé.

A Magyar Kerékpárosklub és a Medián 2018 óta kétévente méri fel az ország biciklizéssel kapcsolatos szokásait; az idei felmérésben összesen háromezer főt kérdeztek meg, akiket Magyarország felnőtt lakosságára reprezentatívan válogattak ki. Ebből többek között az derül ki, hogy Budapesten az elmúlt négy évben egy százalékkal csökkent az elsősorban biciklivel közlekedők aránya, Közép-Magyarország viszont nagyot lépett előre ezen a téren, nyolc százalékról tizenháromra. A listát a Dél-Alföld vezeti, ahol az emberek harmada száll alapvetően biciklire, ha valahova indul, de az Észak-Alföldön is huszonhét százalék ez a szám. Ami viszont a távolságokat illeti, fordított az arány: aki Budapesten biciklire pattan, átlagosan több mint tizennyolc kilométert teker, míg a kisebb településeken csak körülbelül feleennyit.

Ami meglepő, hogy csökkenő tendenciát mutat a bringatulajdonosok száma,

pár éve még az ország kétharmada tartozott ide, ma kevesebb, mint hatvan százaléka. Sőt, tizenhét százalékról harmincra emelkedett azoknak a száma, akik nem is férnek hozzá biciklihez. Mindennap csak a magyarok tizenhat százaléka ül nyeregbe, és még egyszer ennyien vannak, akik hetente többször teszik ezt. A felmérésből az is kiderül, hogy szinte ugyannyi a jogosítvánnyal rendelkezők aránya a bringások és a nem bringások körében, vagyis a békés egymás mellett közlekedéshez a tudásanyag adott; emellett a kerekezők biztonságérzete is javuló tendenciát mutat. Ennek ellenére a válaszadók szerint a kerékpáros közlekedés népszerűségének növekedésében az egyik legfontosabb tényező továbbra is az lenne, ha javulna az autósok és a kerékpározók közötti együttműködés - ezt egy hajszálnyival előzi meg az infrastruktúra fejlesztése, ami a válaszadók jelentős része szerint az elmúlt tíz évben javuló tendenciát mutat.

Hiába segíthetne be a közösségi közlekedés, a pestieknek mindössze a negyven százaléka kombinálja a kerekezést más közlekedési eszközzel, a közbringa szolgáltatást pedig ott sem használja az emberek nyolcvan százaléka, ahol amúgy elérhető lenne. A felmérésből az is kiderül, hogy a biciklizési hajlandóság erősen időjárásfüggő: a válaszadók több mint 60%-a csak akkor ül kerékpárra, ha nem esik vagy havazik, a téli hónapokban pedig még azoknak a fele is leteszi a bringát, akik egyébként elsősorban azzal közlekednek. A teljes felmérést ide kattintva tudod megnézni.

(Fotó: Keri Viktor/Unsplash, Magysr Kerékpárosklub)

Soha nem kerékpároztak annyian májusban Budapesten, mint idén A Bem rakparton található mérőpont előtt naponta átlagosan több mint ötezeren haladtak el biciklivel vagy más mikromobilitási eszközzel.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Felével növeli meg a tolóerőt ez a régi-új technológia.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.