A Magyar Kerékpárosklub a BKK öt, nyilvánosan elérhető adatot szolgáltató forgalomszámlálójának statisztikáit összesítette, ez alapján pedig a tavalyi évhez képest mindenhol emelkedett a kerékpárosok száma.
A májusi kerékpáros forgalom összességében jelentős emelkedést mutat a tavalyi év azonos időszakához képest, hiszen a 381 185 elhaladás mintegy százezerrel több, mint a tavalyi adat, ami azt jelenti, hogy egy év alatt mintegy 38%-kal lett több biciklis. Ez egyébként összességében is kiemelkedő számnak számít, a BKK statisztikái szerint ennél többen csak tavaly júniusban valamint 2020 júliusában ültek kerékpárra.
Különösen látványos a növekedés a Bem rakparton, ahol a Bem térre kihelyezett számláló adatai szerint csaknem 50%-kal többen bicikliztek, mint tavaly, a kis híján 160 ezer elhaladás pedig azt jelenti, hogy napi átlagban több mint 5100 kerékpáros haladt el a rakparton.
Bár ez már egy meglehetősen tekintélyes szám, még mindig jelentősen elmarad a Bem rakpart gépjárműforgalmától valamint a tömegközlekedéssel utazók számától. A Budavári Önkormányzat 2015-ös településfejlesztési koncepciója alapján a Bem rakpart villamosforgalma 22 ezer utas/nap, míg a budai alsó rakpart ezen szakaszán, valamint az ezzel párhuzamos (egyirányú) Fő utcán és (szintén egyirányú) Bem rakparton összesen mintegy 25 ezer autó közlekedik naponta.
A statisztikával kapcsolatban érdemes megjegyezni azt is, hogy a mérőpontok nem csak a kerékpárral, de bármilyen más mikromobilitási eszközzel való elhaladást is mérik, noha a BKK tapasztalatai szerint ezek túlnyomó többsége biciklis. A közlekedési vállalat sajtóosztálya kérdésünkre a következő választ adta:
"A kerékpársávokon és kerékpárutakon elhelyezett forgalomszámláló induktív hurokdetektorok és pneumatikus detektorok a mikromobilitási forgalmat érzékelik, azaz a kerékpárokat, rollereket, segwayeket és minden egyéb, emberi erővel vagy kis teljesítményű villanymotorral hajtott guruló (az induktív hurokdetektor esetében fémes testtel rendelkező) eszközöket, járműveket. A számlálók az áthaladások számát rögzítik, az eszközök, járművek típusait nem különböztetik meg. A helyszíni, megfigyeléses ellenőrzések alapján ugyanakkor kijelenthető, hogy az áthaladások túlnyomó többsége kerékpárral történik."
(A nyitókép a 2016-os I Bike Budapest kerékpáros felvonuláson készült, Fotó: Arpad Kurucz/Anadolu Agency/Getty Images)