A Holloman Nagysebességű Tesztpályán (Holloman High Speed Test Track, HHSTT), amely az Egyesült Államok Légierejének új-mexikói bázisán található, tesztelik azokat a berendezéseket, egységeket, amelyek később a hangsebességet meghaladó, esetleg hiperszonikus sebesség elérésére is képes légi járművek részét alkotják majd. Az alkatrészeket egy szánra csatolják, ami egy egyenes sínpáron (a létesítmény három sínnel rendelkezik, ebből az egyik rövidebb) akár több mint tízezer km/h-ás tempóval halad a rakétahajtóműveinek köszönhetően, eközben lehetőség nyílik a berendezések állapotának felmérésére még a levegőben zajló próbák előtt.
A pálya több mint 18 kilométer hosszú és már tizenkilenc évvel ezelőtt, 2003-ban elérték rajta a több mint 10 300 km/h-ás sebességet is, mikor egy 87 kilogrammos szállítmány körülbelül 8,5 Mach-ra gyorsult a kísérlet közben. A Légierő leírása szerint ezzel megdöntötték a szintén ugyanitt beállított világcsúcsot a síneken közlekedő járművek maximális sebességének terén: az előző alkalommal, 1982-ben a 8,1 Mach-al haladó szán akkora tempóval ütközött a célpontjának, mintha egy autó 3500 km/h-ás sebességgel talált volna el egy falat.
Az ilyen hatalmas sebességre gyorsuló járművek károsodnak a kísérlet közben, bár lassabb tempójú tesztek során a rövid idő alatt bekövetkező fékezés lehetőségeit is próba alá vetik. A hiperszonikus sebességgel haladó szánok és szállítmányaik újrafelhasználhatósága érdekében a Légierő, 18 év után, újra megpróbálta az 5 Mach-ot átlépő járművek fékezésének hatékonyságát tesztelni és két alkalommal is sikerrel jártak: ebből az egyik próba során 7000 km/h-ás sebességről lassították le a szánt és szerezték vissza épségben a szállítmányát. A 846-os teszt repülőszázad parancsnoka, Paul Dolce az eredménnyel kapcsolatban elmondta:
több mint harminc év próbálkozásai alatt nem sikerült még ilyen gyorsan végrehajtani ezt a feladatot
és ez volt az első alkalom, hogy egy direkt az újrafelhasználás céljával épített szánt hiperszonikus sebesség elérése után sikerült megállítani és a szállítmányt egyben tartani.
Az eredmény különösen fontos lehet a pálya jövője szempontjából, mivel az Egyesült Államok, csakúgy, mint Kína más országok is, egyre nagyobb hangsúlyt fektet a hiperszonikus fegyverek fejlesztésére, és a Holloman Nagysebességű Tesztpályán kívül kevés lehetőség adódik arra, hogy ezeknek az eszközöknek a különböző egységeit ilyen körülmények között tudják tesztelni. Az elkövetkező időkben az újrafelhasználható szánok alkalmazása mellett a 10 800 km/h-ás sebesség elérését is célul tűzték ki (bár a hagyományok szerint a 10 Mach lenne a végső határ, de ennek elérése még távolabb van), valamint májusban egy új típusú madárriasztó szánt is elkezdtek használni, ami az érzékenyebb szállítmányok útjára indítása előtt az állatok sínekről való eltávolítását szolgálja.
(Fotó: Air Force Materiel Command)