Hörcsöglabdaszerű, gömb alakú robot készül a holdi barlangok kutatására

2021 / 03 / 28 / Rácz Tamás
Hörcsöglabdaszerű, gömb alakú robot készül a holdi barlangok kutatására
A gömbforma nem elsősorban a jópofa mozgás miatt fontos, a dizájn a robot belsejében lévő műszerek és a mozgatóberendezés védelmét szolgálja.

A würzburgi Julius Maximilian Egyetem kutatói a Hold barlangjainak feltárására olyan kutatórobotot fejlesztenek, amely mozgásában leginkább egy hörcsöglabdára, esetleg a Star Wars - Ébredő Erőben látott (bár fej nélküli) BB8 droidra hasonlít. A koncepció szerint az átlátszó felszínű gömböt egy konvencionálisabb felépítésű holdjáró kábelen engedné le a barlangokba, a kis robot pedig a kábelről lekapcsolódva, ide-oda gurulva fedezné fel az üregek belsejét. A kábelcsatlakozó egyben wifi-antennaként is szolgálna, hiszen a robot természetesen folyamatos rádiókapcsolatban állna a hordozójárművével.

A 46 cm átmérőjű robot a belsejében lévő szterokamera és 3D-s LIDAR, lézerszkenner segítségével alkotná meg a környezet modelljét, de hőmérővel és sugárzásmérővel is gyűjtene információkat, kinyújtható karjával pedig a talaj vagy a falak vizsgálatát végezhetné el.

Így néz ki jelenleg a prototípus

Ez pedig egy látványterv a DAEDALUS-ról holdi környezetben

A robot ötletének életképességét egy, a Hold barlangjainak kutatására vonatkozó általános projekt keretében már vizsgálja az Európai Űrügynökség is. A Hold üregeinek feltárása egyrészt az azokban esetleg fellelhető vízjég miatt fontos, de az első állandó, emberi tartózkodásra szolgáló holdbázist is praktikus lenne egy arra alkalmas barlangban, a meteorok és a kozmikus sugárzás ellen természetes védelmet nyújtó, az extrém hőingadozástól is mentes felszín alatti üregben kialakítani.

A gömb alakú dizájn előnye a fejlesztők szerint, hogy a képalkotás így 360 fokban lehetséges, a burok pedig védelmet adna a műszereknek illetve a komplett mozgató mechanikának is a külső behatások ellen.

A robotnak az űrkutatás íratlan szabályai szerint természetesen egy rémesen erőltetett rövidítéssel kialakuló betűszó a neve: Descent And Exploration in Deep Autonomy of Lunar Underground Structures, vagyis DAEDALUS. A kifejezést nem egyszerű egy épkézláb magyar mondatra lefordítani, van benne szóvicc is (a "deep" egyszerre utal a barlangok mélységére és az önirányítás elmélyültségére), de nagyjából azt jelenti, hogy egy magas szintű autonómiával rendelkező robotról beszélünk, ami leereszkedik a Hold felszín alatti mélységeibe és felfedezi azokat. Az pedig már a kifinomult egyetemi humor csúcsa, hogy a görög mitológia szárnyaló Daidalosza valójában arra készül, hogy ismeretlen mélységekbe ereszkedjen alá.

Az USA bejelentette a Holdra szálló asztronauták névsorát és a Holdbázis ütemtervét A NASA hivatalosan is bejelentette, hogy kik lesznek azok az űrhajósok, akik közül 2024-ben kikerülhet a Holdra szálló legénység az Artemis programban.

Kína Csang'o-5 űrszondája leszállt a Holdra Sikerrel landolt a Holdon tegnap este a Csang'o-5 kínai űrszonda. Az űrszondát november 23-án lőtték fel, a célja kőzetminták begyűjtése a Hold eredetének és kialakulásának jobb megértése érdekében.

A NASA bejelentette hogy egyenletesen eloszló vizet találtak a Holdon A NASA kerek egy hete tartja izgalomban az űrkutatás, a csillagászat és a tudomány rajongóit és szakembereit, valami igazán nagy horderejű felfedezést ígérve a Holdról. A kutatók előre bejelentett névsora alapján a találgatások és pletykák valamiféle Holdon található, frissen felfedezett vízkészletről szóltak. És valóban ez történt, csak úgy, ahogy senki sem várta.