Hosszú, hároméves működése után nyugvóra tér a Marson az Ingenuity

2024 / 01 / 26 / Felkai Ádám
Hosszú, hároméves működése után nyugvóra tér a Marson az Ingenuity
Eredetileg öt futamot terveztek az emberiség első, idegen planétán motoros repülést végrehajtó eszközével. Ebből végül 72 sikeres repülés lett – az Ingenuity most azonban megpihen a Vörös Bolygón.

A kis marsi helikopter, az Ingenuity, jócskán túlteljesítette az elvárásokat – az eredetileg egy rövid, 30 napos, legfeljebb öt próbarepülésre tervezett marsi helikopter végül 72 repülést hajtott végre, és jóval a tervezett élettartama után is működőképes maradt. Ez az eredmény nem csak a motoros, irányított repülés megvalósíthatóságát demonstrálta egy másik bolygón, hanem – mint azt a NASA oly sokszor hangsúlyozta az Ingenuity kapcsán – tükrözte a Wright fivérek történelmi repülését is a Földön.

A NASA Perseverance rover-küldetésének részeként indított Ingenuity 2021. április 19-én emelkedett először a marsi égboltra. Ez volt az első olyan repülés egy másik világon, amely új utakat nyitott a bolygókutatás előtt. Az első öt repülést követően az Ingenuity üzemi fázisba lépett, megfigyelte az útvonalakat és a terepet a Perseverance rover számára, valamint bővítette az ismereteinket a Mars aerodinamikai környezetéről is.

A küldetés során az Ingenuity számos kihívással szembesült, a veszélyes terepen való navigálástól a zord marsi tél túléléséig. Ezen akadályok azonban csak megmutatták, hogy mennyire harcedzett ez a kis masina: önállóan választotta ki a leszállási helyeket, kezelte az érzékelők meghibásodását, valamint elviselte a porviharokat és az áramellátási problémákat is.

A helikopter 2024. január 18-i utolsó repülése egy rövid függőleges emelkedés lett volna, hogy újrakalibrálják a helyzetét. Azonban komplikációk merültek fel egy méterrel a Mars felszíne felett, ami a kommunikáció megszakadásához vezetett a Perseverance roverrel. A későbbi elemzés során kiderült, hogy az Ingenuity egyik rotorlapátja megsérült, így képtelenné vált a további repülésre – írja közleményében a NASA. Az Ingenuity mögött álló csapat az alábbi videóval búcsúzott el az apró, de történelmi tettet végrehajtó szerkezettől:

Mint azt a NASA írja, az Ingenuity sikere az emberi innováció és elszántság bizonyítéka is egyben. A helikopter nemcsak a tudományos ismereteinket bővítette, hanem inspirációként is szolgált a jövőbeli űrkutatásokhoz. A helikopter öröksége kétségtelenül befolyásolni fogja a jövőbeli Mars-repülőgépek tervezését, aminek köszönhetően a Vörös Bolygót úgy leszünk képesek felfedezni, ahogy az korábban elképzelhetetlen lett volna.

Így éltek és haltak a NASA eddigi roverei a Marson Az emberiség eddig hat misszió keretében küldött rovert a vörös bolygóra, ebből négy küldetést az amerikai űrhivatal hajtott végre – most ezeknek, az űrkutatásban úttörő szerepet játszó gépeknek a sokszor akár váratlanul megható történetét mutatjuk be.

A NASA csapata most az Ingenuity fennmaradó adatainak és képeinek elemzésére összpontosít, míg a Perseverance rover folytatja marsi expedícióját. Három évvel az eredetileg tiszavirág életűnek szánt küldetésének megkezdése után pedig az Ingenuity most örökre megpihen a Mars felszínén.

(Kép: NASA)