Huszonöt sosem látott kép az egyik legfontosabb űrteleszkóptól

2024 / 07 / 28 / Bobák Zsófia
Huszonöt sosem látott kép az egyik legfontosabb űrteleszkóptól
A Chandra Röntgenteleszkóp egyike a NASA Nagy Obszervatóriumainak a Hubble és más űrtávcsövek mellett. Küldetése alatt már több mint 25 ezer felvételt készített, a legújabban bemutatott 25-öt születésnapja alkalmából tette közzé az űrügynökség.

A Chandra Röntgenteleszkóp egyike a NASA Great Observatories (Nagy Obszervatóriumok) programjának, amelynek keretében az űrügynökség az 1990-től tartó időszakban kezdett üzemeltetni négy teleszkópot: a Chandra Röntgenteleszkópot, a Hubble-t, a Spitzer Űrteleszkópot és a Compton Gamma-sugár Obszervatóriumot. Az űrtávcsövek mindegyike más-más tartományban végzett megfigyelésekben nyújt kiemelkedő teljesítményt, de közülük kettő, a Compton és a Spitzer már nem végez megfigyeléseket, csak a Hubble és a Chandra áll továbbra is szolgálatban.

A Chandra Röntgenteleszkóp 1999-ben indult az űrbe a Columbia űrrepülőgéppel és abban az évben augusztusban el is készítette első képeit, többek között egy látványos felvételt a Cassiopeia A szupernóva-maradványról, bizonyítva, hogy a teleszkóp röntgentartományban sokkal részletesebb képeket képes készíteni a különböző űrbeli objektumokról, mint a korábbi röntgeneszközök, például a német-amerikai-brit ROSAT műholdas röntgenteleszkóp. A Chandra 25 éves karrierje alatt több mint 25 ezer felvétel rögzített, amelyek számos új felfedezésnek biztosítottak alapot és az adatok alapján több mint 10 ezer tanulmányt publikáltak a kutatók tudományos folyóiratokban. A röntgenteleszkóp főként a nagyon intenzív, nagyenergiájú eseményeket és rendkívül magas hőmérsékletű objektumokat tudja nagy érzékenységgel megjeleníteni, de sok más jelenség feltérképezése is alkalmas.

A legújabban publikált képein többek között "híres" és kevésbé ismert nebulák, galaxisok és csillaghalmazok láthatóak, az utólagos színezésnek köszönhetően a lila számos árnyalatában.

(Fotó: NASA/CXC/SAO/J. Major, K. Arcand; NASA/ESA/STScI;NASA/JPL/CalTech/Spitzer)

Elektromos autó töltők készletről, már 169 000 Ft-tól a DUNA WATT-tól! Töltsd otthon gyorsan és biztonságosan elektromos autódat 11kW-os, vagy 22kW-os töltőinkkel!
Fedezd fel a Duna Watt és Sunnic töltőinket! Magas minőség, intelligens funkciók, és egyszerű telepítés. Kattints és találd meg a számodra legmegfelelőbb EV töltőt lakossági és üzleti felhasználásra!
A Neptunusz Űrhajó legénység nélkül repült a sztratoszférába
A Space Perspective kapszulája 30 kilométer magasságba emelkedik hidrogénnel töltött ballon segítségével. A hat órás út alatt a résztvevők új perspektívából szemlélhetik a Földet, "az egyetlen otthont, amit ismerünk."
Új Holdat kap a Föld
A kísérő az Arjuna aszteroidaövből érkezik.