A Honda három új autó és egy elektromos kismotor bemutatójának betétprogramjaként megmutatta az autós szaksajtónak, hogyan integrált Frankfurt melletti európai kutató-fejlesztő komplexumába az autózással, közlekedéssel összekapcsolódó energetikai megoldásokat. A látványosabb projekt egy zöldhidrogén-termelő rendszer telepítése, mely az Offenbach nevű városkában lévő Honda R&D Europe egyik sarkában készül. A konténerbe zárt elektrolizáló az épületet és a kocsibeállítókat fedő napelemeknek (összesen 749 kW csúcsteljesítmény) az üzemegység fogyasztását meghaladó többletenergiájával víz bontásával állít elő hidrogént, azt egy kompresszor tartályokba sűríti, majd a dolgozók egy kútoszlopról a cég Clarity hidrogénautóiba tankolhatják.
Az új tesztkörnyezetben a Honda innentől házon belül kísérletezhet szabadon a hidrogénalapú energetika illetve közlekedés kisüzemű szintű megoldásaival. A Honda R&D Europe az ARTELIA, a Wenger Engineering GmbH, a H-TEC Systems és a Noord-tec vállalattal együttműködve telepíti a hidrogén rugalmas előállításhoz és felhasználáshoz szükséges berendezéseket.
A Honda hidrogénalapú mobilitással kapcsolatos kutatásainak friss, üzletileg is jelentős eredménye, hogy az Isuzu a Hondát választotta beszállítóul új, az ígéretek szerint 2027-re gyártáséretté váló hidrogéncellás teherautóinak fejlesztéséhez. Az olyan nagyméretű járművekben, mint a kamionok, valóban logikus a nagyon nehéz, a hasznos terhelhetőséget csökkentő akkumulátoros elektromos hajtás helyett a hidrogéncellával és nagyméretű, de könnyű hidrogéntartályokkal kiegészített rendszert használni a majdani zéró emissziós jövőben.
A városi kiskocsiknál azonban valószínűleg az akkumulátoros rendszer lesz a jó megoldás - pláne, ha a kocsikat nem csak közlekedési eszközként, hanem a teljes elektromos hálózat aktív részeként használjuk majd. A Honda német kutatóközpontjában egy ilyen rendszert is tesztelnek.
A parkolóban a töltőkön lógó cuki Honda e kisautók nem csak felveszik, szükség esetén leadni is képesek az energiát. A hálózatra kapcsolt villanyautók egy megújuló energiatermelésre alapozott rendszerben elnyelik a többletenergiát, ha épp nagyon süt a nap vagy fúj a szél, illetve virtuális erőműként működhetnek, ha a teljes rendszer energiaigénye épp meghaladja a termelést. Hogy az elektromos autó tulajdonosa is érdekeltté váljon ebben az egészben, az energiaszolgáltatóval szerződve akár pénzt is kereshet azon, ha beállítja kocsiját a rendszer stabilizálásának szolgáltatására.
Ez az üzleti modell egyébként már egyáltalán nem csak kutatási fázisban lévő dolog. A Honda e:PROGRESS néven Angliában már három éve próbaüzemben kínálja ezt a szolgáltatást néhány Honda e villanyautó-tulajdonosnak. A projekt sikerét mutatja, hogy a Honda nemrég döntött az e:PROGRESS üzletág kiterjesztéséről további európai piacokra és az új s:Ny1 elektromos modell (tényleg ez a neve) és az új CR-V plug-in hibrid változata is képes lesz a vehicle-to-grid energiaáramoltatásra, vagyis a kétirányú töltésre.
Az új elektromos robogó, az EM1 e: (és igen, ennek is tényleg ez a neve) töltési megoldása is különleges, bár nem egyedülálló. A motor nyerge alól pár mozdulattal, egyszerűen kihúzható a tíz kilogrammos, 1,5 kWh kapacitású akkumulátor (ennek is van neve: Mobil Power Pack e:) és könnyen kicserélhető egy frissre akár egy köztéri akkucsere-ponton:
A szabványos akku nem csak a robogóban használható, hanem elvben akár más járművekbe is bepattintható. Hallottunk már hasonló projektekről más cégektől is - a jövő egyik kérdése, hogy meg tudnak-e majd egymás mellett élni ezek a különböző gyártói szabványok, vagy esetleg majd egységesülnek a rendszerek egy nagy, közös mobilitási energetikai rendszerré.