Lemerült a villanyautó? Cseréld ki az akkut és mehetsz tovább

2021 / 09 / 12 / Rácz Tamás
Lemerült a villanyautó? Cseréld ki az akkut és mehetsz tovább
Mutatunk két jópofa és életképesnek tűnő megoldást a cserélhető akkus elektromos autók témakörében.

Az elektromos autózás hajnalán (tehát bő tíz éve) még abszolút benne volt a levegőben, hogy a villanyautókban ugyanúgy ki lehessen cserélni az "elemet", mint egy tévétávirányítóban. A Teslákat sokáig úgy építették, hogy a kocsikból alulról hozzáférve egy robotizált csereállomáson percek alatt ki lehessen kapni egy akkut és ki lehessen cserélni egy feltöltöttre. Az elgondolás logikus: az akku ráér szép lassan töltődni a csereállomáson, míg az autó egy friss energiaforrással mehet tovább.

A "battery swap" intézménye mindmáig mégsem tudott elterjedni az elektromos autózásban. Ugyanakkor a dolog még korántsem tekinthető halottnak. Kínában határozottan forr valami a témában, a motorkerékpár-iparban pedig a Honda, KTM, Piaggio, Yamaha, Suzuki, Kawasaki már konzorciumot is alapított egy szabványos csereakku-rendszer kifejlesztésére. Logikus is: egy motorkerékpárnál nagyon fontos a kis tömeg és a gyors újratöltés lehetősége.

A Müncheni Autókiállításon (pontosabban mobilitási kiállításon) két kiállító standján is a cserélhető akkumulátorok álltak a fókuszban. Az olasz XEV egy Yoyo nevű, Smart-szerű kiskocsin mutatta be azt az akkucsere-rendszert, amelynek kifejlesztésében partnerük az ENI (lánykori nevén AGIP) benzinkút-hálózat. A cég tervei szerint néhány éven belül évi kb. húszezer darab Yoyo gurul majd ki az utakra, a két és fél méteres, akku nélkül 450 kilós kisautókban lévő akkumulátor-modulokat pedig az ENI töltőállomásain (milyen jó szó ez a benzinkútra, át lehet vinni az e-mobilitás korába is) lehet majd cserélni:


XEV Yoyo: nem is annyira a kocsi az érdekes, sokkal inkább a hozzá fejlesztett akkucsere-rendszer

Ezeket a kb. 25-30 kilós lítium-vas-foszfát modulokat lehet cserélgetni az olasz kisautó hátuljában

A XEV Yoyo másik szuperképessége a 3D-nyomtatott karosszériaelemek személyre szabhatósága. A bérautós cégek, autómegosztók úgy individualizálják a járműveket, ahogy csak akarják

Nem kell kivárnod a töltés idejét, csak az akkunak kell ott maradni a töltőállomáson, te és a kocsid mehettek tovább, üzeni a XEV és az ENI

Hasonló megoldást fejleszt az ACM (Adaptive City Mobility) nevű startup, melynek az egykori Opel-CEO, Karl-Thomas Neumann az egyik legismertebb támogatója-befektetője. Az ACM City One nevű kiskocsi egy univerzális városi jármű: lehet négyüléses taxi, másfél köbméteres minifurgon vagy a család második autója egyaránt. Az ACM sok energiát fektetett a csereakku-rendszer dizájnjába. A fogantyús fémkofferek egyenként 2,5 kWh kapacitásúak, a négy modullal az akkukkal együtt is csak 950 kilós kisautó körülbelül 100 kilométert tud megtenni a városi-elővárosi forgalomban egy feltöltéssel. És utána is csak annyi időre kell megállni vele, amíg kicseréljük a koffereket.


ACM City One. 10-15 ezer eurós induló árat mond rá a fejlesztő cég

A négy akkumodul ilyen kis szállítóegységekben töltődhet

Az akkuk helye az autóban

Az eddigi legszebb megoldás az akkucserére

A fő célcsoport nem annyira a lakossági, inkább az üzleti felhasználóké. Ez látszik is az egyszerű, lényegretörő beltér-kialakításon

Az autó, a kofferek és a szállítókocsi

További cikkek a témában:

Nyomasztóan átláthatatlan a villanyautók töltőhálózata Európában A benzinről, gázolajról nagyjából lehet tudni, hogy hol mennyibe kerül. Mobilozni ugyanannyiért mobilozunk bárhol az EU-ban. Az elektromos autózás piacán viszont egyelőre vadkapitalizmus tombol.

Hat év múlva az elektromos autók már olcsóbbak lehetnek, mint a benzinesek Egy új elektromos autó ma még csaknem kétszer annyiba kerül, mint egy hasonló tudású belső égésű motoros autó, a Bloomberg NEF piacelemző számításai szerint viszont ez a következő években radikálisan változni fog, 2030-ban pedig már olcsóbban vehetünk majd villanyautót, mint amennyiért ma egy benzinmotoros kocsit kapnánk.

A Volkswagen vezérigazgatója szembesült a valósággal: macerás dolog a villanyautózás Herbert Diess a saját bőrén tapasztalta, mennyire sok még a fejlesztenivaló a hézagos, kényelmetlenül használható gyorstöltő-hálózatban.


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Gamernek keresel karácsonyi ajándékot? Mondjuk a tuti tippeket!
Ha nem szoktál játszani, akkor gamer barátodnak vagy családtagodnak karácsonyi ajándékot választani extra kihívást jelent, ezért az Acer segítségével mondunk öt tippet, amivel sikert arathatsz.
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.