Így festene az égbolt, ha az összes bolygó a Föld és a Hold közé szorulna 2023 / 12 / 17 / Felkai Ádám

A Hold és a Föld távolsága valójában hatalmasabb, mint azt képesek vagyunk elképzelni – ezt pedig gyakran személeltetik úgy, hogy a két égitest közé beférne a Naprendszer összes planétája. Azonban igaz-e ez az állítás? Részben az – a Hold ellipszis alakú (tehát nem tökéletes kör) alakú pályán kering a bolygónk körül. Ezen pálya alatt, amikor a Hold legközelebb kerül hozzánk, az a perigeum, ami 363300 km-es távolságot jelent – ekkor a fenti állítás nem állja meg a helyét, vagyis a bolygók így nem férnének el. Más a helyzet az apogeum esetén, amikor a Hold a legtávolabb kerül tőlünk – a két égitest távolsága ilyenkor 405500 km-re duzzad, és ebben az esetben valóban elférnének a planéták. A lenti videó pedig azt mutatja be, hogyan festene ebben az esetben az égbolt, ha a katasztrofális gravitációs hatásoktól eltekintünk. (Forrás: Science Notes, Szegedi Tudományegyetem)