A rutinos sofőröket nem csak az különbözteti meg a kezdőktől, hogy jobb ütemérzékkel váltanak, vagy magabiztosabban navigálnak, hanem hogy jobban tudják értelmezni a többi közlekedő szándékait: hogy miért lassít a külső sávban mellettük haladó, merre szeretne továbbszáguldani a szirénázó mentőautó, vagy hogy észrevették-e őket az út szélén játszó gyerekek. A gyalogosok, kerékpárosok java ugyanígy felismeri, hogy mikor tud biztonsággal átkelni a zebrán, vagy kikerülni egy épp leparkolt autót. Ebben rengeteget segít a sok apró gesztus, intés, biccentés, amelyet közös nyelvként beszélnek a közlekedésben részt vevők. Az autonóm járműveknél azonban ez nem működik. Nincsen kezük, szemük, a mozgásuk sem tükrözi tökéletesen az emberektől megszokottat, miközben hatalmas a nyomás az ilyen rendszereket tesztelő cégeken, hogy a járműveik minél jobban beilleszkedjenek a városi hétköznapokba. Szinte pontosan egy éve írtunk a Rakétán japán kutatók kísérletéről, akik idétlen szemeket helyeznének el az autókon, de úgy tűnik, a Waymósoknak akadt egy ennél jobb ötlete.
Az amerikai városokban robottaxi szolgáltatást üzemeltető cég Jaguarjainak tetején egy apró, LED-ekbe burkolt kupola segíti majd a kommunikációt - számolt be Andrew J. Hawkins, a The Verge újságírója. Ez egyelőre annyit jelent, hogy a kocsi előtt álló gyalogos szürke-fehér négyzeteket fog látni, azt szimbolizálandó, hogy biztonságosan áthaladhat, míg a Waymo mögötti sofőrnek egy gyalogost ábrázoló rajz mutatja, hogy miért állt meg az autó. Ugyanez a kupola arra is képes, hogy kiírja az utas nevének kezdőbetűit, amikor a rendelt taxi megérkezett, sőt, a biciklistáknak jelzi, ha a bent ülők ki fogják nyitni az ajtóikat. Emellett a jármű hangjelzésekkel, teljes mondatokban is tud kommunikálni, például ha újratervezi az útvonalát, hogy kikerüljön egy tűzoltóautót. Ez különösen azért indokolt, mert San Franciscóban pont az ilyen, váratlan helyzetek rossz kezelése miatt követelték tüntetők, hogy vonják vissza a cég engedélyét.
Természetesen nem a Waymo az egyetlen cég, amelyik kísérletezett hasonló megoldásokkal. Amint arra a cikk emlékeztet, az Uber időközben megszűnt robottaxi-kísérletének része volt, hogy teleaggatták az autóikat jelzéseket megjelenítő felületekkel, de akadt startup, ami egészen hasonló megoldásra jutott, mint a Waymo, ám megvalósítani már nem tudták azt. Az már a jövő zenéje, hogy végül hány vállalat hányféle ilyen megoldással fog előrukkolni, illetve, hogy azokat egységesíti-e a piac, vagy a szabályozói környezet - ahogyan az is, hogy mennyi idő fog kelleni a többi közlekedőnek, hogy megtanulja, hogy melyik jelzés pontosan mit is jelent.
(Borítókép: Waymo)