A tizennegyedik autóipari felhasználói felületekkel foglalkozó konferenciára (International Conference on Automotive User Interfaces) különös kísérletet hoztak létre a tokiói és a kiotói egyetemek kutatói: egy golfautó méretű kocsit szereltek fel két hatalmas, rajzfilmszerű szemmel - számol be a Gizmodo. Mindezt azért, hogy megvizsgálják:
hogyan döntjük el gyalogosként, hogy át merünk-e kelni az úton, úgy, hogy nem hagyatkozhatunk a vezetővel felvett szemkontaktusra.
Ehhez négyféle eseménysort vettek videóra a kutatók: az autó észreveszi a gyalogost és lassít, az autó nem veszi észre a gyalogost, illetve ugyanezek történnek, de úgy, hogy a kocsira felszereltek két nagy szemet, amik pásztázzák a környezetet és tükrözik az autó szándékait. Persze a jármű igazából nem volt önvezető, hanem egy elrejtett emberi sofőr kormányozta, és a szemek sem automatikusan működtek, hanem kézzel vezérelték azokat a kutatók. A gyalogos tesztalanyokat sem veszélyeztették, a 360 fokos kamerákkal felvett képsorokat egy virtuális valóság (VR) szemüvegen keresztül szemlélték, így kellett dönteniük arról, hogy le mernek-e lépni az autó elé, vagy sem. A kísérlet igazolta ugyan, hogy a gyalogosok magabiztosabb döntéseket hoznak, ha valami jelzi a számukra, hogy a rendszer felismerte őket, ugyanakkor kiemelték, hogy a szemek ijesztőek és furcsák voltak - bár ez a kutatók szerint csak dizájn kérdése.
Az, hogy egy autonóm rendszer pontosan mit észlel a környezetéből, illetve azt hogyan hozza a tulajdonosa, működtetője tudomására, hosszú ideje fontos kérdés az ilyen felhasználói felületek tervezésekor. Volt újságíró, aki már öt éve, az akkori Tesla Model S és az E Mercedes összehasonlításakor kiemelte, hogy mennyivel nagyobb a biztonságérzetünk a Teslában, mert kirajzolja elénk, amit a szenzorai látnak. Ezzel ellentétben a Mercedes-ben egyetlen kis ikon jelzi, hogy a vezetéstámogató rendszert bekapcsoltuk, és semmi többet nem tudunk arról, hogy az autónknak mik az információi, tervei. Úgy tűnik, a következő lépés az lesz, hogy ne csak a sofőr, a környezete is képet kapjon minderről.
(Fotó: AdonisChang/YouTube)
Cayenne Coupé E-Hybridek
A sportautó a terepjárók között. A Cayenne Coupé nem köt kompromisszumokat, de még érzelmesebb kapcsolatot teremt. A 462 vagy 680 lóerős konnektorról tölthető hibrid hajtáslánc már csak hab a tortán.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR