Idétlen szemekkel tennék biztonságosabbá az önvezető autókat

2022 / 10 / 18 / Pőcze Balázs
Idétlen szemekkel tennék biztonságosabbá az önvezető autókat
Ugyan a valódi önvezető járművek elterjedésére még várnunk kell, de elkerülhetetlennek tűnik, hogy a közeli jövőben ilyen kocsik között navigáljunk. Japán kutatók most arra keresték a választ, hogy hogyan lehet jobb a kommunikáció az autók és a gyalogosok között.

A tizennegyedik autóipari felhasználói felületekkel foglalkozó konferenciára (International Conference on Automotive User Interfaces) különös kísérletet hoztak létre a tokiói és a kiotói egyetemek kutatói: egy golfautó méretű kocsit szereltek fel két hatalmas, rajzfilmszerű szemmel - számol be a Gizmodo. Mindezt azért, hogy megvizsgálják:

hogyan döntjük el gyalogosként, hogy át merünk-e kelni az úton, úgy, hogy nem hagyatkozhatunk a vezetővel felvett szemkontaktusra.

Ehhez négyféle eseménysort vettek videóra a kutatók: az autó észreveszi a gyalogost és lassít, az autó nem veszi észre a gyalogost, illetve ugyanezek történnek, de úgy, hogy a kocsira felszereltek két nagy szemet, amik pásztázzák a környezetet és tükrözik az autó szándékait. Persze a jármű igazából nem volt önvezető, hanem egy elrejtett emberi sofőr kormányozta, és a szemek sem automatikusan működtek, hanem kézzel vezérelték azokat a kutatók. A gyalogos tesztalanyokat sem veszélyeztették, a 360 fokos kamerákkal felvett képsorokat egy virtuális valóság (VR) szemüvegen keresztül szemlélték, így kellett dönteniük arról, hogy le mernek-e lépni az autó elé, vagy sem. A kísérlet igazolta ugyan, hogy a gyalogosok magabiztosabb döntéseket hoznak, ha valami jelzi a számukra, hogy a rendszer felismerte őket, ugyanakkor kiemelték, hogy a szemek ijesztőek és furcsák voltak - bár ez a kutatók szerint csak dizájn kérdése.

Az, hogy egy autonóm rendszer pontosan mit észlel a környezetéből, illetve azt hogyan hozza a tulajdonosa, működtetője tudomására, hosszú ideje fontos kérdés az ilyen felhasználói felületek tervezésekor. Volt újságíró, aki már öt éve, az akkori Tesla Model S és az E Mercedes összehasonlításakor kiemelte, hogy mennyivel nagyobb a biztonságérzetünk a Teslában, mert kirajzolja elénk, amit a szenzorai látnak. Ezzel ellentétben a Mercedes-ben egyetlen kis ikon jelzi, hogy a vezetéstámogató rendszert bekapcsoltuk, és semmi többet nem tudunk arról, hogy az autónknak mik az információi, tervei. Úgy tűnik, a következő lépés az lesz, hogy ne csak a sofőr, a környezete is képet kapjon minderről.

(Fotó: AdonisChang/YouTube)

Az Egyesült Királyságban nem a sofőr a felelős, ha egy önvezető autó balesetet okoz Az Egyesült Királyság kormánya állást foglalt a közlekedés jövőjének egyik meghatározó kérdésében: náluk a gyártó lesz a felelős, ha egy autó önvezető üzemmódban balesetet okoz.


Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egy applikáción keresztül egyszerűbbé válik a töltőállomás-hálózat használata.
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.