Azt már tavaly lehetett sejteni, hogy 2020. a streaming platformok háborújának éve lesz. Ősszel az Apple beindította az Apple TV+-t, majd nem sokkal később hatalmas várakozásokkal és ugyanekkora sikerrel elindult a Disney+. Közben az HBO Max, az NBC Peacock és a Quibi is már szinte készen volt; azóta mindhárom szolgáltatás élesedett, és csak a Quibiről tűnik egyértelműnek, hogy kudarcot vallott.
Az Egyesült Államokban már a háztartások ötöde nem fizet kábeltévéért, miközben az online videóplatformok népszerűsége nő. A matek viszont egyre kevésbé egyértelmű: korábban az akár százdolláros kábeltévé havidíjat könnyű szívvel cserélték le egy tizenegynéhány dolláros Netflix előfizetésre, ám ahogy újabb és újabb szolgáltatók jelentek meg, mindegyik a maga slágerműsoraival, már nem lehetetlen annyit elkölteni online tartalomfogyasztásra, mint korábban a távkapcsoló nyomkodására.
Amíg a streamelés kiegészítő bevétel volt a stúdióknak, nem fájt nekik, hogy a mozis és tévés bevételeik mellé a Netflix is beszállt egy kevéssel, hogy mondjuk a Star Warst vagy a Jóbarátokat is a filmjei közt tudja. Ahogy nőtt az online videózók száma, a jogtulajdonosok szépen lassan visszakérték a sorozataikat, filmjeiket: Disney mozikat nemsokára csak a stúdió saját platformján nézhetünk, ahogy a Jóbarátok is az HBO-hoz került a tulajdonosi összefonódások miatt. Épp ezért az online videószolgáltatók egyre többet költenek saját tartalomra, olyan címekre, amelyek a terveik szerint örökre náluk és csak náluk lesznek láthatók. Stranger Things csak a Netflixen van. The Morning Show csak az Apple-nél. The Mandalorian csak a Disney-nél. És így tovább.
A Netflix mostani kampánya ezt használja ki: a kampányoldalon regisztráció nélkül, ingyen nézhetjük a sorozataik, például a The Two Popes első részeit, vagy az általuk készített filmeket, mint például a Murder Mystery-t Jennifer Anistonnal. Megtehetik, hogy egy időre ingyen adják ezeket, hiszen az övéik. Ha tetszenek, jöhet az ingyenes próbahónap, aztán, ha szerencséjük van, az előfizetés. Merthogy növekedniük muszáj: a Netflix iparági hírek szerint több mint tízmilliárd dollárt költött tavaly, és még többet fog költeni idén tartalomra, miközben júliusban a vártnál rosszabb pénzügyi számokkal lepték meg a tőzsdei elemzőket és befektetőket. Legalább a nézők örülhetnek, amíg ingyen videózást kapnak az ilyen hírek után.
(Fotó: Jumpstory, Mollie Sivaram, Charles Deluvio/Pixabay)